Här hyllas Marcus Ericsson av F1-chefen

Slutade fyra i Macaus GP

Foto: JOHAN LINDERSTAM
SPORTBLADET

MACAU. Marcus Ericsson hade ingen möjlighet att konkurrera med Volkswagens monstermotorer.

För att nå segern minskade han vinkeln på bakvingen för högre fart – men i stället tappade han kontroll och slet däck.

– Jag kunde sejfat och slutat trea, men det ville jag inte. I stället satsade jag på segern, säger han.

– Du kan vara nöjd med ett riktigt bra lopp, hyllade BMW Saubers motorsportchef Mario Thiessen i depån efteråt.

Reglerna på Macau skiljer sig från vanliga F3-sammanhang.

I vanliga fall måste motorerna hålla en längre tid – här räcker det med att motorerna håller endast den här helgen för att sedan kasseras.

Volkswagen hade investerat i den utgången.

– De har plockat in fem riktigt vassa motorer för den här tävlingen, och det märks. De kommer inte rulla många meter mer, säger Janne Blomqvist.

Tvingade släppa

Marcus Ericsson startade tvåa, men fick tvingades släppa förbi sig två konkurrenter direkt.

Sedan höll han fjärdeplatsen länge, men tappade stadigt mot Edoardo Mortara och Jean-Karl Vernay som körde var sin VW som ingen kunde mäta sig med.

Den minskade vinkeln på vingen och lägre downforcen gjorde att han fick högre fart på rakorna, men samtidigt tappade han kontroll i kurvorna och efter åtta av femton varv såg däcken ut att vara helt slut.

– Jag gamlbade. Jag gick för att utmana, jag ville försöka, men det gick inte. Det dödade däcken, jag led av understyrning och hade svårt vid inbromsningarna, säger Marcus när han står i depån efter loppet.

Besviken, förvisso, men fullt medveten om att han gick en kamp han inte kunde vinna.

Eko i motorvärlden

Och det har redan gett eko i motorvärlden att han var snabbast på träning och båda kvalen och även satte den snabbast varvtiden av en F3-bil någonsin på The Guia Circuit.

Men över 15 varv gick det inte.

Mortara, som vanligtvis kör GP2 och var tvåa här förra året, vann och teamkollegan Vernay slutade tvåa.

Men Marcus kan vara grymt nöjd med sin insats, och en stund efter loppet fick han trevligt besök – och det var en minst sagt mäktig som var först fram gratulera till en grym insats.

BMW Saubers motorsportchef och mäktige F1-man Mario Thiessen (som har mycket att säga till om även om BMW kommer försvinna från F1-scenen) kom snabbt in i depån och gratulerade till ett bra lopp.

– Du kan vara nöjd med ett riktigt bra lopp, hyllade Thiessen.

Sedan undrade han om Marcus skulle på festen i kväll, och fortsatte:

– Vi kan prata mer då...