Guide: Så fungerar världens motorsport

SPORTBLADET

■ ■ Många miljoner människor följer bilsporten världen över, men vad är egentligen skillnaden på de olika mästerskapen?

■ ■ Sportbladet har gjort en jämförelse över bilsportens tolv viktigaste ­mästerskap.

■ ■ Kolla in vilka bilar som är snabbast, i vilken serie det är flest svenskar, vem som tjänar mest och vilka förare som är ­flitigast. Dessutom är det bara en serie som kräver körkort.

Formel 1

Vad: Motorsportens kungaklass.

Tillverkare – bil och motor: Mercedes, Ferrari, McLaren, Renault, Honda.

Motorer: V6, 1 600 cm³, ­hybrid.

Svenskar: ­Marcus Ericsson, Sauber. Plats 17 när fem lopp återstår.

Säsongsbudget: Upp till 2,3 miljarder kronor för ett team med två förare.

Antal lopp under året: 19.

Körkort/licens: Nej/Superlicens.

Prestanda: 830 hästkrafter.

Maxfart: 354 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 702 kg.

Tjänar mest: ­Lewis Hamilton (330 miljoner kr

GP2

Vad: Serien under F1.

Tillverkare – bil och motor: Dallara/Renault.

Motorer: V8, 4 000 cm³.

Svenskar: ­

Gustav Malja ­körde ett lopp i år.

Säsongsbudget: Upp till 11 ­miljoner kronor per ­förare.

Antal lopp under året: 20.

Körkort/licens: Nej/internationell C-licens.

Prestanda: 612 hästkrafter.

Maxfart: 332 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 688 kg.

Tjänar mest: Sponsorerna ­betalar förarplats och löner.

GP3

Vad: Supportserie till F1. För många serien innan GP2.

Tillverkare – bil och motor: Dallara, AER.

Motorer: V6/ 3 400 cm³.

Svenskar: ­Jimmy Eriksson, Koiranen GP. Plats sex när tre tävlingshelger återstår.

Säsongsbudget: Upp till 7 miljoner kronor.

Antal lopp under året: 16.

Körkort/licens: Nej/Internationell C-licens.

Prestanda: 400 hästkrafter.

Maxfart: 285 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 630 kg.

Tjänar mest: Sponsorer köper en plats i ett team och betalar lön.

FORMEL 3-EM

Vad: Serie som utbildar förare mot F1.

Tillverkare – bil och motor: Dallara/ Mercedes och VW.

Motorer: V4, 2 000 cm³.

Svenskar: ­Felix Rosenqvist, ­Prema. Han vann ­mästerskapet förra ­helgen.

Säsongsbudget: Upp till 6,6 ­miljoner kr per förare.

Antal lopp under året: 33.

Körkort/licens: Nej/internationell C-licens.

Prestanda: 240 hästkrafter.

Maxfart: 260 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 565 kg.

Tjänar mest: Sponsorer köper en plats i ett team och betalar lön.

FORMEL 4

Vad: Första formelbilsserien efter go-kart.

Tillverkare – bil och motor: Tatuus/Abarth.

Motorer: 4 cylindrar, 1 400 cm³.

Svenskar: ­Joel Eriksson, Motopark. Han ligger tvåa ­inför helgens final.

Säsongsbudget: Upp till 2,3 miljoner kronor.

Antal lopp under året: 24.

Körkort/licens: Nej/nationell ­juniorlicens.

Prestanda: 160 hästkrafter.

Maxfart: 210 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 570 kg.

Tjänar mest: Sponsorerna ­betalar förarplats och löner.

FORMEL E

Vad: Den första serien med eldrivna bilar.

Tillverkare – bil och motor: Dallara/Renault.

Motorer: Elmotor. Efter halva loppet byter förarna bil, först 2018/2019 räcker batteriet ett helt lopp.

Svenskar: ­Inga.

Säsongsbudget: Upp till 47 milj kr för två förare & ett team.

Antal lopp under året: 11.

Körkort/licens: Nej/internationell B-licens och E-licens.

Prestanda: 272 hästkrafter.

Maxfart: 225 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 896 kg.

Tjänar mest: De bästa tjänar... 4 miljoner kr

DTM

Vad: Europas mest prestigefyllda mästerskap med touringbilar.

Tillverkare – bil och motor: Audi BMW, Mercedes.

Motorer: V8, 400 cm³.

Svenskar: ­Mattias Ekström, Audi, ligger trea när en deltävling återstår.

Säsongsbudget: Runt 570 miljoner kr per tillverkare med åtta förare.

Antal lopp under året: 18.

Körkort/licens: Nej/internationell A eller B-licens.

Prestanda: 500 hästkrafter.

Maxfart: 280 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 1 120 kg.

Tjänar mest: Timo Glock, 14 miljoner kr.

WTCC

Vad:  VM för touringcars.

Tillverkare – bil och motor: Chevrolet, Citroën, Honda, Lada.

Motorer: 4 cylinder, 1 600 cm³

Svenskar: Rickard Rydell, Team Honda Sweden. Han ligger på plats 20, två ­deltävlingar återstår.

Säsongsbudget: Ungefär 14 miljoner kronor per bil.

Antal lopp under året: 24.

Körkort/licens: Nej/internationell B-licens.

Prestanda: 380 hästkrafter.

Maxfart: 265 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 1 110 kg.

Tjänar mest: Sebastien Loeb, 10 miljoner kr.

NASCAR

Vad: Den bästa serien för touringcars i USA.

Tillverkare – bil och motor:  Chevrolet, Ford och Toyota.

Motorer: V8, 5 870 cm³.

Svenskar: Inga.

Säsongsbudget: 236 till 285 ­miljoner kronor per bil.

Antal lopp under året: 36.

Körkort/licens: Ingen uppgift.

Prestanda: 725 hästkrafter.

Maxfart: 320 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 1 474 kg.

Tjänar mest: Dale Enhardt Jr. 208 miljoner kr.

VM I SPORTVAGN

Vad: Med bland annat LMP1 som kör LeMans 24-timmarslopp.

Tillverkare – bil och motor: Audi, Nissan, Porsche, Toyota.

Motorer: Kan välja hybridmotor eller inte. Olika regler gäller beroende på om motorn är hybrid eller inte.

Svenskar: Inga.

Säsongsbudget: Mellan 1,4 och 1,8 miljarder.

Antal lopp under året: 8.

Körkort/licens: Nej, internationell B-licens.

Prestanda: 1 000 hästkrafter.

Maxfart: 325km/timmen.

Vikt, inkl förare: 870 kg.

Tjänar mest: Mark Webber, 19 miljoner kr.

WRC

Vad: Rally-VM.

Tillverkare – bil och motor: Citroën. Ford, Hyundai, Volkswagen.

Motorer: 4 cylinder, 1 600 cm³.

Svenskar: ­

Jonas Andersson, han är kartläsare hos Mads Östberg.

Säsongsbudget: 290–380 miljoner euro per tillverkare med fyra förare.

Antal lopp under året: 13.

Körkort/licens: Ja/Internationell C-licens.

Prestanda: 335 hästkrafter.

Maxfart: 200 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 1 200 kg.

Tjänar mest: Sebastien Ogier, 9 miljoner kr.

RALLYCROSS-VM

Tillverkare – bil och motor: Audi, Citroën, Ford, Peugeot, Volkswagen.

Motorer: 4 cylinder 1 998 cm³.

Svenskar: Timmy Hansen, Johan Kristoffersson, PG Andersson, Mattias ­Ekström med flera.

Säsongsbudget: Ca 18 miljoner kronor per team.

Antal lopp under året: 13.

Körkort/licens: Nej/Internationell C-licens.

Prestanda: 600 hästkrafter.

Maxfart: 190 km/timmen.

Vikt, inkl förare: 1 300 kg.

Tjänar mest: Många är privatförare med egna team.