Andersson: Tre stora talanger – men långt till F1

Felix Rosenqvist, Jimmy Eriksson och Gustav Malja.
Felix Rosenqvist, Jimmy Eriksson och Gustav Malja.
SPORTBLADET

Svensk juniorracing är starkare än på mycket länge.

Tre svenskar fanns med under GP2-testerna.

Men räkna inte att det gör Sverige till en stormakt inom F1.

Felix Rosenqvist är världens mest framgångsrika F3-förare och han fick chansen att testa GP2, serien under F1. Det fick Jimmy Eriksson också och han var näst snabbast av alla nykomlingar under testet. Lägg där till att Gustav Malja gjorde en stark insats och anses vara en förare med mycket goda chanser att slå sig fram inom den svåra och krävande racingvärlden.

Måste lösa ekonomin

För racingvärlden är inte bara tuff. Den är stenhård.

Det räcker inte med att prestera i klasserna under F1 för att få chansen, det krävs också en mycket stark budget.

Alla förare som tar sig till F1 behöver ekonomiskt stöd, antingen av ett team som bekostar förarens utbildning i de olika serierna upp mot F1 eller en eller flera starka sponsorer som investerar i föraren och hans krokiga väg mot F1.

Många otroligt duktiga talanger faller på vägen dit, det finns fyra serier som utbildare förare till F1 – men till nästa år finns det bara 22 platser.

Väldigt få får chansen

Det är lika många som antalet spelare på planen under en fotbollsmatch – men inom fotbollen finns det sedan fem-sex ligor av mycket hög klass och i var och en av dem finns det runt 20 lag. Inom hockeyns kungaserie NHL finns det 30 lag med plats för plats 22 killar i vart och ett av dem.

Det ger en bra jämförelse av hur otroligt liten chansen är för en ung lovande racerförare att nå F1.

Därför riktigt bra att tre svenskar får chansen att ens testa för serien under F1 – och att Marcus Ericsson till våren kör sin tredje säsong i serien.