Satsar – för att vinna VM

1 av 2 | Foto: Bildbyrån
Johan Kristoffersson (i ledning) slutade trea förra säsongen, och med de nya förutsättningarna siktar han nu på seger i mästerskapet.
SPORTBLADET

Sverige dominerar sett till bredden.

Men nu ska man också nå den högsta toppen.

Därför gör VW en storsatsning på VM i rallycross.

Petter Solberg vann VM-titeln i rallycross för andra året i rad, Timmy Hansen, Peugeot var tvåa och Johan Kristoffersson, Volkswagen, trea.

Men den tredjeplatsen räcker inte för VW.

Därför görs en storsatsning till 2016. Biltillverkaren slår ihop sina två team Marklunds Motorsport och KMS till Volkswagen RX Sweden och det ska ge en VM-titel 2016.

– Båda teamen har varit starka tidigare, men ingen av oss har vunnit mästerskapet, därför ska vi ta det bästa från varje team för att kunna ta ännu ett steg. Målsättningen är att vinna VM, säger Johan Kristoffersson.

”Måste hänga med”

– För att lyckas med det måste vi hänga med i utvecklingen och den är väldigt snabb inom rallycrossen. Vi måste höja oss en nivå överallt, varje test, varje race och varje nyhet vi har till bilen måste vara bättre. Båda teamen har haft djupa dalar i år och de måste bort, dessutom måste vi ha fler toppar. För att kunna prestera måste vi kunna testa bilen och utveckla den framåt. Det är avgörande.

I år hade båda teamen svårigheter att utveckla bilen under säsongen och därför kommer det nya teamet lägga en stor vikt vid just tester och utveckling.

– Kalendern och avståndet mellan tävlingarna gör att vi knappast hinner hem med bilar och utrustning mer än ett par gånger under säsongen, säger ägaren Jan Marklund.

– Vi har en separat testenhet med tävlingsbil, personal och trailer som ska leda vårt utvecklingsarbete. Konkurrensen i VM blir tuffare och för att ha en chans att vinna mästerskapet måste man förbättra och optimera materialet hela tiden.

Sönerna som kör

Bilarna körs av sönerna, VM-trean Johan Kristoffersson och Anton Marklund. Den sistnämnde återvänder till familjeteamet efter en säsong hos Audi i Mattias Ekströms team.

– Det var resultatmässigt det värsta året i min karriär, men samtidigt det mest lärorika. Jag lärde mig otroligt mycket både på och utanför banan, säger Anton Marklund.

– För ett år sedan kände jag att jag hade blivit lite bekväm i familjeteamet, behövde jobba stenhårt för att lära mig och bli en bättre förare. Det har jag gjort och nu känner jag att jag är redo att komma tillbaka och kan knappt vänta på att få sätta mig bakom ratten igen.

Nästa säsong startar i Portugal i mitten av april, men trots att bilarna inte har kommit till Sverige igen efter den senaste VM-deltävlingen i Argentina så har testsäsongen redan startat och det blir ytterligare ett test innan jul.

FAKTA

VM i rallycross – blågul succé

Premiär: 2014.

Mästare: Petter Solberg, Norge, har vunnit båda VM-titlarna. Han har tidigare vunnit VM i rally och är den första som blivit världsmästare i två grenar inom bilsporten.

Deltagare: 77 förare deltog i en eller flera VM-deltävlingar 2015, 16 av dem var svenskar och 11 av dem tog VM-poäng.

Svenskar 2015:

VM-placering, Namn, Bilmärke

2) Kevin Hansen, Peugeot

3) Johan Kristoffersson, VW

6) Mattias Ekström, Audi

8) Robin Larsson, Audi

12) Anton Marklund, Audi

13) Per-Gunnar Andersson, VW

21) Alx Danielsson, Audi

22) Kevin Hansen, Ford

26) Eric Faren, Peugeot

28) Edward Sandström, Audio

33) Stig-Olov Walfridsson, Renault

57) Per Eklund, Saab

59) Mats Öhman, Volvo

60) Peter Hedström, Ford

64) Ramona Karlsson, VW

65) Lukas Walfridsson, Renault

Tävlingskalendern VM 2016

16–17 april: Portugal, Montalegre

7–8 maj: Tyskland, Hockenheim

14–15 maj: Belgien, Mettet

28–29 maj: Storbritannien, Lydden Hill

11–12 juni: Norge, Hell

2–3 juli: Sverige, Höljes

6–7 augusti: Kanada, Trois-Rivieres

3–4 september: Frankrike, Loheac

17–18 september: Spanien, Barcelona

1–2 oktober: Litauen, Riga

15–16 oktober: Tyskland, Estering

26–27 november: Argentina, Rosario