Aftonbladet
Dagens namn: Selma, Fingal
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Sportbladet / Motor

– Orimligt att hitta en styrning – är ett helt sjukt system...

Rosenqvist med i Daytonas 24-timmarslopp – för att rädda karriären: ’Viktigast han kör’

Felix Rosenqvist har vunnit allt – men det är ändå inte bra nog.

– Det är väldigt tufft att få en styrning på meriter, säger managern Stefan Johansson.

– Han har inte de pengarna som krävs.

Nu kör svensken för att rädda karriären.

I helgen avgörs det klassiska 24-timmarsloppet i Daytona, Florida. Med på startlinjen finns svensken Felix Rosenqvist, killen som har skrivit historia flera gånger om och vunnit allt som en F3-förare kan vinna. Han har vunnit Masters, inofficiella VM och han är Europa- mästare, men ändå har han ingenting klart inför nästa säsong.

Han testade för GP2 med bland annat Prema, teamet som han vunnit mästerskap med, men det finns ingen plats för världens bästa F3-förare. Därför måste han hitta andra vägar för att rädda karriären.

– Det handlade om pengar, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

– Nu är ingenting klart till i år. Felix har alltid samma problem, han har talangen och meriterna, men ingen stor sponsor. Vi jobbar hårt för att han ska få en styrning på sina meriter, men det är tufft. Det är orimligt att han ska hitta en styrning i GP2 för de pengarna som krävs, systemet är helt sjukt.

Kan kosta 10 miljoner

I GP2, serien under F1, kan en förarplats kosta upp till 10 miljoner kronor, för en enda säsong. Teamen väljer förare som kan bidra med en budget, utan pengar blir det ingen deal – oavsett hur fina meriter du har.

– Ska man vinna GP2 krävs det två säsonger i serien och Stoffel Vandoorne som dominerade förra året ska köra i Japan i år. Han har ingen chans på F1. Ingenting stämmer längre. Därför vet jag inte hur hårt man ska satsa på GP2, det kan finnas andra vägar, säger Johansson.

– Det viktigaste är att han kör nu, annars glöms han bort.

Testat Indy Lights

Därför har Rosenqvist nu testat för den amerikanska serien Indy Lights och han ska köra Daytonas 24-timmarslopp, en tävling som är nästan lika klassiskt som LeMans 24h. För första gången kör han ett lopp över ett dygn och han kör stinter som är runt fyra timmar långa.

– Det känns lite ringrostigt, därför är det bra att få en genomkörare och detta är väldigt annorlunda jämfört med allt som jag har kört tidigare. Det tog ett tag att komma in i det, men vi hade bra fart och det är andra saker som är viktigare än att vara snabb i kvalet och första kurvan som jag är van vid. Nu handlar det om depåstopp, nattkörning och om strategi, säger Felix Rosenqvist.

– Jag är van vid att ge allt varje varv, nu måste jag påminna mig om att inte ligga för nära gränsen. Kan man tjäna två tiondelar, men förlora dubbelt så mycket är det bättre att ligga lågt. Det är en ny erfarenhet.

Vad är målet med helgens race?

– Jag vill ha den där klockan man får om man vinner, en Rolex. Jag vet att vi har chansen, men jag är den enda i teamet som aldrig kört ett lopp som är längre än en timme.

”Bör vara ganska het”

Är drömmen om F1 över?

– Vet inte. Jag grämer mig inte så mycket. Vi gav det ett ärligt försök, men det finns många vägar att gå långlopp, USA och DTM. Jag bör vara ganska het på förarmarknaden ändå, så något blir det väl.

– Jag har blivit äldre också, F1 är inte hela världen. F1 har skapat många karriärer, men också förstört många och jag tänker inte bli en av dem.

Felix Rosenqvist

Läsarkommentarer

Läsarnas egna artikelkommentarer. Regler du måste följa
SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Om Aftonbladet