Dubbelseger för Red Bull i Malaysia

Ledaren Hamilton bröt med motorhaveri

Foto: TT
SPORTBLADET

Lewis Hamilton var på väg att ta över ledningen i VM.

Då havererade motorn.

– Det är en katastrof, säger Niki Lauda.

Lewis Hamilton, Mercedes, tog starten av Malaysias GP, men bakom honom var det något rörigare när Sebastian Vettel missbedömde situationen och kolliderade med Nico Rosberg i den första kurvan. Ferrariföraren Vettel bröt loppet medan Mercedesföraren rasade ner i fältet och sedan fick kämpa för att ta sig tillbaka upp på poängplats.

Hamilton fick därmed möjligheten att vinna loppet och ta över ledningen i VM - men han stoppades av ett motorhaveri på det 41:a varvet.

– Det var ett väldigt oväntat haveri. Vi fick inga varningar innan det hände, meddelar Mercedes och teamets styrelseordförande Niki Lauda är enormt besviken.

– Det är en katastrof för Lewis.

När Hamilton brutit var Malaysias GP en kamp mellan Red Bulls båda förare Daniel Ricciardo och Max Verstappen.  Ricciardo tog till slut sin första seger för året och Verstappen såg till att Red Bull tog en dubbelseger.

– Jag är väldigt utmattad efter ett väldigt tufft race, säger Ricciardo på prispallen efter loppet.

– Det är naturligtvis trist för Lewis Hamilton, men jag tar gärna den segern. Det är väldigt känslosamt för mig, det är två år sedan jag vann senast. Jag är otrolgit tacksam för detta.

Rosberg utökar ledningen

Bakom Red Bulls båda bilar gick Nico Rosberg gick i mål som trea. Tysken som låg långt bak i fältet efter kollisionen i den första kurvan kämpade sig upp genom fälet och leder nu VM med 23 poäng när fem deltävlingar återstår.

– Jag trodde att det var över i den första kurvan, efter det att jag snurrat så redan under inledningen av loppet så trodde jag aldrig att jag skulle nå en pallplats, säger Rosberg på presskonferensen.

– Nu kunde jag kämpa mig tillbaka till prispallen och det känns fantastiskt. Jag hade visserligen önskat mig en bättre dag i dag, men så är det ibland. Nu ser jag fram emot nästa lopp i Japan om bara en vecka och det är full attack varje race.

Ericsson positiv

För Marcus Ericsson blev det inga VM-poäng i Malaysia heller. Han körde i mål på plats tolv, men det var en positiv tolfteplats.

– Det var ett riktigt bra race. Jag kämpade stenhårt från första till den sista metern och är riktigt nöjd med mitt race, säger svensken till Viasat Motor.

– Jag tycker att vi har fått ut max den här helgen vi gjorde ett bra kval och var nära Q2 av egen kraft. Vi kämpade med Toro Rosso och Renault i racet. Vi gjorde inga misstag, strategin var bra och vi gjorde allt för att ta poäng. Tyvärr räckte det inte den här gången, men vi är närmare än tidigare.

Nu väntar Japans GP på Suzuka. Det är en banan där Marcus Ericsson trivs efter sina år som F3-förare i Japan.

– Jag har en positiv känsla, säger han.

– Jag tror att Suzuka passar oss ännu bättre. Det är min bana.

FAKTA

Resultat Malaysias GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 56 1h37m12.776s

2 Max Verstappen Red Bull/Renault 56 2.443s

3 Nico Rosberg Mercedes 56 25.516s

4 Kimi Räikkönen Ferrari 56 28.785s

5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 56 1m01.582s

6 Sergio Perez Force India/Mercedes 56 1m03.794s

7 Fernando Alonso McLaren/Honda 56 1m05.205s

8 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 56 1m14.062s

9 Jenson Button McLaren/Honda 56 1m21.816s

10 Jolyon Palmer Renault 56 1m35.466s

11 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 56 1m38.878s

12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 55 1 varv

13 Felipe Massa Williams/Mercedes 55 1 varv

14 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 55 1 varv

15 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 55 1 varv

16 Esteban Ocon Manor/Mercedes 55 1 varv

- Felipe Nasr Sauber/Ferrari 46 bröt

- Lewis Hamilton Mercedes 40 motor

- Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 39 bröt

- Kevin Magnussen Renault 17 bröt

- Romain Grosjean Haas/Ferrari 7 bromsar

- Sebastian Vettel Ferrari 0 kollision