TAKTIKEN: MAXFART

Ökenräven Sainz har bara en växel: Gasen i botten

SPORTBLADET

Han var en mycket framgångsrik rallyråtta.

Som nu blivit en lika imponerande ökenräv – och taktiken är den samma.

– Jag trycker gasen i botten direkt, säger Carlos Sainz.

Den före detta världsmästaren i rally bytte från WRC till långlopp 2005, i fjol nådde han sin största framgång när han vann Dakarrallyt i Sydamerika.

Och han gjorde det på ett sätt som ingen trodde var möjligt.

Han satte full fart direkt – utan att tveka.

Samma taktik använder han sig av i år och i går vann han sin fjärde etapp.

Inför morgondagens vilodag har han två minuter och 42 sekunder ner till teamkollegan Nasser Al Attiyah som är tvåa i sammandraget.

– Jag trycker gasen i botten redan i från början, för vissa i den här världen är det kanske lite märkligt, men det är så som jag kör, säger Carlos Sainz till tyska Eurosport.

– Rallyt börjar med den första metern och det slutar med den sista. Det är helt enkelt inte min stil att ta det lugnt i början.

Tålamodet avgör

Dakarrallyt flyttade för två år sedan från Afrika till Argentina och Chile där säkerheten anses bättre. Men det gjorde också att förhållandena under rallyt förändrades, det har blivit mer civiliserat men navigeringen har blivit knepigare är och de yttre förhållandena skiljer sig väldigt från etapp till etapp.

Det är ett två veckor långt helvete – där tålamodet är avgörande.

– Tålamod betyder allt. Det var jag tvungen att lära mig först, säger Carlos Sainz till tyska FAZ och försöker förklara var för han vann först i sitt femte försök.

”Kör strategiskt”

– Innan jag körde Dakar så körde jag WRC i 17 år och där handlar det inte om minuter eller timmar utan om tiondelar. I Dakar handlar det om att inte göra några fel. Du kan ha 12 riktigt bra dagar och sedan navigerar du fel eller får ett mekaniskt problem den 13:e dagen och allt det som du satsat på i ett helt år är bara borta.

Därför anser han att tålamodet är hans bästa vän – och smutsen hans värsta fiende.

– Jag har lärt mig att köra strategiskt och inte alltid ge allt. När jag leder sammandraget så försöker jag att vara rädd om materialet och då kan det vara okej att köra på 80 procent. Sedan måste man acceptera att det finns etapper som man inte kan vinna, säger Carlos Sainz.

– När det är dammigt så kan du inte köra om, då är du klistrad bakom framförvarande bil i 20 mil och det är verkligen tålamodskrävande. För även om du är riktigt sugen på att köra om så måste du förstå att du inte ser någonting i dammet. Det är din värsta fiende.

Målgången är om en vecka.