Sportbladet

DÖDENS RALLY

Minst 65 personer har dött under dakarrallyt genom åren

Han vann Dakarrallyt 2015 – men led av svår höjdsjuka.

Därför har Nasser Al Attiyah nu bott i en tryckkammare.

– Den här gången lämnar jag ingenting åt slumpen, säger han.

Han har kört det klassiska Dakarrallyt sedan 2004, men tävlingen som numera lämnat Afrika för att avgöras i Sydamerika har ändrat karaktär. Visst handlar det fortfarande om sanddyner och ödemark, men det är också mycket körning i bergen på hög höjd. Etapperna som låg på mer än 4 000 meter över havet höll på att kosta Nasser Al Attiyah segern 2015.

– Jag var väldigt sjuk under de tre dagarna i Bolivia. Jag klarade att ta mig igenom det, men det var allt annat än enkelt, säger han.

Sovit i tryckkammare

Höjdsjuka kan drabba personer som vistas över 2 500 meters höjd. Symptomen är illamående, kräkningar, trötthet, sömnsvårigheter, huvudvärk och även torrhosta med andnöd. Eftersom Al Attiyah mådde så pass dåligt förra året flyttade han i november 2015 in i en tryckkammare som finns i Doha, Qatar.

– Man sover där och kan simulera en höjd på upp till 5 000 meter, säger han till motorsporttotal.

– Man måste sova i åtta timmar, sedan träna på morgonen och komma tillbaka i två timmar till, för att vänja sig vid att det finns så lite syre. Därefter kan man gå ut och göra någonting annat innan man återvänder för att sova.

”För kallt i Europa”

Han anpassar sig sedan stegvis till de höjder han kommer att tävla på under de två veckorna i Argentina och Bolivia.

– Vi började på 3 000 meter, efter tre fyra dagar gick vi upp till 3 500 meter och på slutet låg vi på 4 500 meter, berättar rallyföraren.

Han valde tryckkammaren i stället för att vistas på hög höjd som många idrottsmän i Europa gör när de laddar upp inför viktiga tävlingar.

– Det finns inga sådana anläggningar här. Det finns i Europa, men det är för kallt, säger han.

Dakarrallyt startar i Argentina och avslutas i samma land den 16 januari.

FAKTA

Så körs dakarrallyt

Total sträcka: 958 mil.

Längsta dagsetapp: 93 mil.

Maratonetapper:

Sträcka 4: 629 km. Sträcka 5: 642 km.

Antal tävlande: 556.

Antal tävlingsfordon: 354.

Tävlingsklasser: mc, quad (4-hjulingar), bilar och lastbilar.

SCHEMAT:

2 jan SS0, prolog: Buenos Aires-Rosario.

3 jan SS1: Rosario-Villa Carlos Paz 662 km.

4 jan SS2: Villa Carlos Paz-Termas de Rio Hondo 858 km. 5 jan SS3: Termas de Rio Hondo-San Salvador de Jujuy 663 km.

6 jan SS4: San Salvador de Jujuy-San Salvador de Jujuy 629 km Maraton – ej service.

7 jan SS5: San Salvador de Jujuy-Uyuni 642 km. 8 jan SS6: Uyuni-Uyuni 723 km.

9 jan SS7: Uyuni-Salta 793 km.

10 jan: Vilodag. 11 jan SS8: Salta-Belén 766 km.

12 jan SS9: Belén-Belén 396 km.

13 jan SS10: Belén-La Rioja 763 km.

14 jan SS11: La Rioja-San Juan 712 km.

15 jan SS12: San Juan-Villa Carlos Paz 931 km. 16 jan SS13: Villa Carlos Paz-Rosario 699 km.

Dakar – två veckors kamp i en av världens farligaste tävlingar

Dakarrallyt

 Tävlingen kördes för första gången 1978, då mellan Paris och Dakar. Sträckan har varierat genom åren och tävlingen avgjordes fram till och med 2007 i Afrika. 2008 ställdes tävlingen in på grund av terroristhot och sedan 2009 avgörs den i Sydamerika. Det har förändrat tävlingens form, numera är det en civiliserad utmaning.

Svenskar i Dakar

 Flera svenska förare har kört i Dakar, men de mest framgångsrika är rallyföraren Freddy Kottulinsky som vann tävlingen 1980 och kart­läsaren Bruno Berglund som vann tillsammans med Ari Vatanen 1989-1991. Kartläsaren Tina Thörner var tvåa tillsammans med Nasser Al ­Attiyah 2006, och 2000 var hon trea tillsammans med Jutta Kleinschmidt. Annie Seel vann damklassen på mc 2010 och Thomas Berglund vann klassen malle moto 2015.

Dakar 2016

Dakarrallyt är världens längsta och svåraste motortävling, där endast hälften av deltagarna brukar nå mål. Rallyt pågår under 14 intensiva dagar och 958 mil körs genom Argentina och Bolivia. De tävlande kommer från över 60 länder, mellan fyra och fem miljoner människor följer tävlingen på plats. ­Rallyt tv-sänds i 190 länder och har en miljard tittare.

Nyheter 2016

Rallystjärnorna Sebastien Loeb (Peugeot, FRA) och Mikko Hirvonen (X-Raid Mini, FIN) gör debut i Dakar.

 Ny sportslig ledare är femfaldiga Dakarmästaren Marc Coma, han ­fokuserar på Dakarkompetens och navigation.

 Det blir mer utmanande maratonsträckor där alla fordon låses in i Parc Ferme på natten utan möjlighet till service. Svårare navigation för att premiera de som kan hitta rätt väg.

65

Minst så många personer har mist livet i samband med tävlingen, fler än 20 av dem har varit deltagare. Tävlingen anses vara en av världens farligaste.

Favoriterna: Här är förarna som gör upp om segern i Dakarrallyt 2016

Joan Barreda Bort

 Bort, Spanien har aldrig vunnit Dakar, men tagit flera etappsegrar sedan han debuterade 2011.

Paulo Gonçalves

 Portugis som ­slutade tvåa i förra årets Dakar. Har ­deltagit i tävlingen  sedan 2006.

Toby Price

 Han debuterade i tävlingen 2015 och slutade trea. Kommer från Australien.

NasserAl Attiyah

 Två segrar, senast 2015. Har kört varje år sedan 2004. Även OS-medaljör i skytte. Från Qatar.

Ginielde Villiers

 Sydafrikan som  vann Dakar 2009, tvåa 2015. Har kört Dakarrallyt sedan 2003.

Stephane Peterhansel

 Fransman som vunnit på mc sex gånger. Han har även vunnit bilklassen fem gånger.

Carlos Sainz

 Spanjor som vann rally-VM 1990 och 1992, han vann ­också Dakarrallyt 2010.

Nani Roma

 Spanjor som vann tävlingen som mc-förare 2004 och med bil 2014.

Cyril Despres

 Fem segrar i Dakar som mc-förare, sedan 2015 kör han tävlingen med bil. Från Frankrike.