En erfaren rookie debuterar i DTM

F1-stjärnan David Coulthard gör comeback i Tyskland

David Coulthard, till höger, promenerar med Mark Webber på Shanghais F1-bana. Nu ska skotten göra comeback i DTM-serien i helgen.
Foto: MArk Baker, AP
David Coulthard, till höger, promenerar med Mark Webber på Shanghais F1-bana. Nu ska skotten göra comeback i DTM-serien i helgen.
SPORTBLADET

Han var erfaren. Nu är han nybörjare.

David Coulthard debuterar i DTM.

– Jag har ingen aning om hur det går i premiären, förhoppningsvis håller jag mig på banan och kommer i mål, säger han.

Skotten är en mycket rutinerad F1-förare. Han har kört 246 F1-lopp, tagit 13 segrar och 12 pole positions.

Han har utmanat Michael Schumacher och har Red Bull sätter fortfarande in honom som tredjeförare vid vissa tillfällen.

Men nu väntar nästa karriär.

Coulthard ska köra den tyska standardvagsserien DTM för Mercedes.

– Om jag inte hade varit ambitiös hade jag inte behövt anta den här utmaningen och köra i en helt ny serie, jag har gjort min karriär inom motorsporten och kunde sluta, säger han till Motorsporttotal.

– Men min ambition är att köra i en ny serie, med nya utmaningar och lära mig av det.

Svårt att byta bana

Han är tillsammans med Ralf Schumacher den andra före detta F1-föraren som kör i serien, tidigare har F1-stjärnor som Jean Alesi, Mikka Häkkinen och Heinz Harald Frentzen kört i serien. Michael Schumacher har också gjort ett gästspel, men det var innan han startade sin F1-karriär.

Men det har inte alls varit enkelt för de före detta stjärnorna att ta plats och lyckas i serien.

Istället är det Mattias Ekström, Audi, Timo Scheider Audi, Garry Paffett (som är testförare hos McLaren) och Paul di Resta (testförare hos Force India) några av de förare som nämns med respekt.

Han var erfaren. Nu är han nybörjare.

David Coulthard debuterar i DTM.

”Ingen aning om hur det går”

- Jag har ingen aning om hur det går i premiären, förhoppningsvis håller jag mig på banan och kommer i mål, säger han.

I den moderna världen förväntar vi oss resultat direkt. Vi skickar ett mejl och förväntar oss ett svar några minuter senare. För 50 år sedan skrev man ett brev och skickade det med posten och fick svar efter två veckor. Vi lever i en värld där folk vill se resultat direkt, säger David Coulthard.

– Men om någon är bra på att spela tennis kan man inte förvänta sig att han ska vinna alla sqaushmatcher han spelar. Man skulle tro att han är bra eftersom det handlar om en boll och ett racket, men det är en helt annan utmaning. Jag har visserligen arbetat med det här hantverket, men jag har använt mig av andra verktyg för att nå framgång.

Under testerna i Spanien imponerade han med snabba tider direkt, men sedan handlar det om att köra tajta race där plåtkontakt med konkurrenterna ingår i spelet. Något som sällan är F1-förarnas styrkor.

– I en DTM-bil har man en helt annan känsla, förhållandet mellan vikt och prestanda är helt olikt F1 och jag måste växla med handen och det har jag inte gjort på 17 år, säger han.

”Jag vill lära känna bilen”

– Men som tur är, är det två tjejer som kör i mästerskapet för jag har alltid tyckt betydligt bättre om att ha närkontakt med tjejer än med killar. Ärligt talat, vi får se. Kanske trivs jag inte alls med det och har enormt svårt att få till det, eller också så funkar det bra direkt.

Premiären körs på Hockenheim i helgen och David Coulthard kör en begagnad bil för Mücke Motorsport.

– Jag vill lära känna bilen och försöka förbättra mig, kanske kan jag få en ny bil i framtiden. Men först ska jag bevisa att jag kan göra ett bra jobb, säger han till Auto Bild.

FAKTA

David Coulthard

Ålder: 39 år.

Nation: Storbritannien (Skottland).

Längd/vikt: 183 centimeter/73 kilo.

Meriter:

1989: Brittisk mästare i Formel Ford 1600.

1991: Tvåa i brittiska Formel Ford.

1993: Trea i Formel 3000, Vann Le Mans (GT).

1994-1995: F1 hos Williams.

1996-2004: F1 hos McLaren (VM-tvåa 2001).

2005-2008: F1 hos Red Bull.

F1-meriter:

13 segrar.

12 pole positions.

246 starter.

535 poäng.