Kortare DTM-bana – för publikens bästa

Sträckningen på Hockenheim ändras

Inför helgens DTM-lopp har banan ändrats. Till vänster syns den nya sträckningen, till höger i den röda cirkeln ses avsnittet som kortats.
Inför helgens DTM-lopp har banan ändrats. Till vänster syns den nya sträckningen, till höger i den röda cirkeln ses avsnittet som kortats.Foto: DTM.com, Hockenheimring
SPORTBLADET

I helgen är det dags för DTM att åter besöka Hockenheim.

- Jag ska göra allt för att vinna, säger Mattias Ekström.

Ekström hoppas på seger på Hockenheim.
Ekström hoppas på seger på Hockenheim.Foto: sthlmbild.se

Hockenheim är den klassiska premiär- och finalbanan för DTM, men i år är det tre race kvar när DTM kommer dit, ett race i Italien och ett i Kina.

Ny bansträckning

Till årets andra race på banan har man valt att göra förändringar i layouten, banan blir ungefär 20 procent kortare. Detta för att det ska bli fler varv och fansen ska få se bilarna oftare. Förarna har lite delade meningar om det, vissa tycker att det är positivt att fansen får se bilarna oftare medan andra är rädda för att en omkörningsmöjlighet försvinner.

– Jag har alltid trivts bra på Hockenheim, jag hoppas att det är så den här gången också, säger Mattias Ekström i ett pressmeddelande.

– En kurva är nu och Parabolika är kortare, men det finns ingen anledning till att det ska kunna hindra mig från att göra ett bra resultat.

Men hans Audikollega Timo Scheider är inte alls lika positiv.

– Visst man kör 20 procent oftare förbi publiken, men ärligt talat kan jag inte förstå detta, säger han enligt Motorsporttotal.

– Hairpin var den bästa omkörningsmöjligheten och den har man tagit bort, samma sak gäller ingången till den kurvan.

Ekström är fyra

Han är orolig för att det inte finns någon raka mer där man kan komma tillräckligt nära föraren framför och sedan köra om.

Mattias Ekström är bäste Audiförare och fyra i serien som domineras av Mercedes. Bruno Spengler leder med sju poäng före Paul di Resta som vunnit de två senaste tävlingarna.