”Målet är att slåss om plats i toppen”

Rydell bakom ratten i WTCC nästa år

Rikard Rydell gör comeback.
Foto: Honda Racing team Sweden
Rikard Rydell gör comeback.
SPORTBLADET

Rickard Rydell gör comeback.

I en helsvensk VM-satsing.

– Målet är att slåss om plats i toppen, säger han.

Svensken har vunnit STCC och han har vunnit BTCC. Han har även kört flera VM-säsonger som fabriksförare för SEAT i världsmästerskapet för standardbilsracing (FIA WTCC). Till säsongen 2015 ingår han i en historisk helsvensk satsning tillsammans med NIKA Racing och han ska köra en Honda Civic.

– Det ska verkligen bli otroligt roligt, säger han.

– Det blir ett tajt samarbete med Honda, både i Sverige, Europa och Japan och även om NIKA Racing är ett privatteam så kommer vi att ha ett bra utbyte med fabriksteamet är det gäller data och så, säger Rickard Rydell.

”Rutinen och hjärnan viktig”

I år kör NIKA Racing i den undre klassen, TC2, från och med 2015 blir det en satsning i den högsta klassen TC1 under minst två säsonger.

Du är 46 år ung, vad är du bättre på i dag än när du körde WTCC förra omgången?

– Skillnaden mot F1 där exempelvis Michael Schumacher hade tappat lite när han var 42 år och gjorde comeback och dr Mark Webber lade av när han var 37 år. Man tappar lite reaktionsförmåga efter 35 och i F1 behöver man den, däremot kan man fortsätta att köra racing om man tränar balansen ordentligt och man kan vara en lika bra racerförare i en annan klass. När det gäller touringbilar är reaktionsförmågan inte lika viktig, däremot är erfarenheten viktig eftersom vi ligger nära varandra och kör i varandra ibland. Där är rutinen och hjärnan viktigare än i F1.

”Reaktionen inte lika avgörande”

I serien kör bland annat den tidigare rallyvärldsmästaren Sebastien Loeb som har fyllt 40 år, 52-årige Gabriele Tarquini som vann serien när han var 47 år och som slutade tvåa förra året och den regerande mästaren Yvan Muller fyller snart 45 år.

– När det gäller standardbilar är reaktionssnabbheten inte lika avgörande som i exempelvis F1, säger Rydell.

– Första året är målsättningen att stå på prispallen i flera lopp, det är inte realistiskt att säga att vi ska vinna VM. Däremot ska vi andra året slåss för en plats bland de tre bästa i mästerskapet. Det arbetar jag stenhårt för.

Teamet börjar testarbetet i höst, nästa år står det på startlinjen.