Så förändras F1

Reglerna som ska ge oss en jämnare titelstrid

Säsongen 2009 ska F1-loppen bli jämnare än någonsin.
Foto: MAURICIO LIMA
Säsongen 2009 ska F1-loppen bli jämnare än någonsin.
SPORTBLADET

En ny säsong - och ett helt nytt F1.

Välkomna till 2009.

Inget GP i USA, kostnadsreduceringar på en miljard kronor, testförbud och bilar som inte påminner om någonting annat.

2009 startar en ny tideräkning inom Formel 1.

– De nya reglerna kommer att göra det jämnare än någonsin, en av anledningarna är självklart det faktum att det inte är tillåtet att testa under säsongen och att utvecklingen då stannar av, säger den dubble världsmästaren Fernando Alonso till Sport Bild.

Ska underlätta omkörningar

De stora förändringarna beror på att både aerodynamiken och däcken förändras samtidigt. Slicksen är tillbaka, men bilarna är betydligt bredare framtill och föraren kan själv ställa om frontspoilern två gånger per varv, samtidigt har bilarna blivit högre och smalare baktill. Detta för att underlätta omkörningar.

Ytterligare en förändring är KERS, som är tänkt att spara energi och öka antalet omkörningar. Bäst rustade inför den nyheten är BMW som lade om taktiken när de var borta från årets titelkamp och redan vid halvårsskiftet började testa det nya systemet. Enkelt förklarat går det ut på att man sparar energi vid inbromsningen och den kan föraren sedan använda när han vill köra om. En knapp trycks in och bilen får extra hästkrafter, något som får användas en gång per varv.

– F1 står inför de största förändringarna som gjorts på 20 år och vi är optimalt förberedda, säger Robert Kubica, BMW:s bäste förare 2008, till Sport Bild.

"KERS det mest spännande inom utvecklingen"

En bil med KERS beräknas tjäna ungefär tre tiondelar per varv jämfört med en bil utan KERS, men problemet är att den förändrar balansen i bilen vilket gör att flera stall tvekar på om de ska använda sig av nyheten. Den är nämligen obligatorisk först nästa säsong.

Ferrari räknar med att använda det, McLaren har möjligheten att göra det och BMW kommer att använda den på vissa banor.

– Just nu är KERS det mest spännande inom utvecklingen, säger BMWs stallchef Mario Theissen till motorsporttotal.

– Vårt mål är att vara klara med utvecklingen till premiären.

Under de 58 varven i Melbourne borde det handla om ungefär 17 sekunder.

"Känns som att sitta i en bil från 1995"

Totalt sett lär bilarna vara långsammare än i fjol eftersom aerodynamiken förändrats rejält och nästa års bilmodell kommer inte att vinna några skönhetspriser.

– Det känns som att sitta i en bil från 1995, säger Felipe Massa till Sport Bild.

Men en del av den tiden som bilarna förlorar med den nya aerodynamiken kan de vinna tillbaka när nu slicksen återinförs.

– Regeländringarna är helt rätt och F1 kommer att fortsätta vara kungaklassen, säger den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher till motorsporttotal.

– Vissa saker förändras, men sådant är livet. Och det finns potential för att showen blir ännu bättre.

FAKTA

ÅRETS NYHETER

KERS ( Kinetic Energy Recovery System):

Den energi som går förlorad när man bromsar ska sparas i ett batteri eller på samma sätt som i dagens Hybridbilar. Föraren ska sedan kunna trycka på en knapp och under maximalt 6,7 sekunder per varv ska föraren å 82 extra hästkrafter. Detta för att göra det lättare att köra om. Systemet är frivilligt 2009, en regel 2010.

Aerodynamiken

Inga extra vingar, de förbjuds eftersom det sänker kostnaderna för utveckling i vindtunnlarna. Frontvingen är stor, bakvingen liten för att smyga in bakom och köra om. Man har även infört begränsningar när det gäller arbetet i vindtunneln.

Slicks

De snabba slicksen är tillbaka. För tio år sedan förbjöds de för att man ville kontrollera farten, men nu är de tillbaka.

Motorerna

De ska nästa år hålla i tre tävlingshelger till skillnad från två i fjol och varvtalen sänks. Varje förare får använda åtta motorer till tävlingshelgerna och fyra att testa.

Testerna

Stryks under säsong. Nu får det bara testas under fredagarna inför en tävling, före och efter säsongen.

Depån

Det går att göra sig av med spionerna i depån, all information gällande däck och bränsle blir offentlig.

Från 2010

Nytt poängsystem.

Depåstoppen försvinner.

Däckvärmarna förbjuds.

Det aerodynamiska arbetet i fabriken ska begränsas ytterligare.

En övre budgetgräns på 33 miljoner Euro införs, den ska även inkludera förarnas löner.

Källor: FIA, Bild, motorsporttotal.