Landskampen

Fem tyskar slåss om att bli nationens bäste förare

Nico Rosberg, Nick Heidfeld, Adrian Sutil och Timo Glock slåss alla med Sebastian Vettel om att bli världsmästare - och bäste tysk.
Foto: AP
Nico Rosberg, Nick Heidfeld, Adrian Sutil och Timo Glock slåss alla med Sebastian Vettel om att bli världsmästare - och bäste tysk.
SPORTBLADET

Bara 21 år och Tysklands stora framtidshopp - men Sebastian Vettel får konkurrens.

Av sina landsmän.

I fjol gjorde Sebastian Vettel det omöjliga, han vann på Monza i en Toro Rosso. Det ska inte vara möjligt - men den unge tysken har redan tidigare visat att han är kapabel att lösa omöjliga uppdrag.

Han tog poäng för BMW i sin debut, han är den yngste föraren som tagit en poleposition och som vunnit ett race, han såg till att Toro Rosso placerade sig före moderteamet Red Bull i VM-tabellen och han spås en framtid som världsmästare av bland annat Bernie Ecclestone och han bär Michael Schumachers arv på sina axlar.

Samtidigt får han konkurrens.

Av ytterligare fyra landsmän.

Timo Glock, Toyota.

Nick Heidfeld, BMW.

Nico Rosberg, Williams.

Adrian Sutil, Force India.

– Jag är övertygad om att Sebastian Vettel blir kontrakterad av ett toppteam redan efter årets säsong och med det teamet kan han vinna titeln 2010, säger Bernie Ecclestone enligt Kicker.

Trött på en uppenbar jämförelse

Själv är han vansinnigt trött på att jämföras med Michael Schumacher som tog hem sju VM-guld till Tyskland.

– Jag hatade också att hela tiden bli jämförd med andra, säger Michael Schumacher.

– Jag förstår honom och jag är övertygad att Sebastian själv kommer att se till att han gör sig ett eget namn.

Konkurrensen inom Tyskland är hård. Nick Heidfeld som inför förra säsongen ansågs vara BMWs försteförare fick efter ett år av ojämna resultat se sig besegrad av sin teamkollega Robert Kubica som också tog teamets första seger och nu är han ute efter revansch.

Detta trots att han som VM-sexa var bäste tysk förra säsongen.

– Mitt mål är att vinna VM, inte bara ett lopp, säger Nick Heidfeld.

– Jag fick mycket självförtroende när jag lyckades vända trenden i fjol och avsluta säsongen bra.

”En skam för mig om det är Jarno som tar teamets första seger”

BMW var färdiga med årets bil redan hösten 2008 och har sett bra ut under vintertesterna, men de har också fått oväntad konkurrens.

Av Toyota.

Stallet som funderade på att lämna F1 i vintras efter sina tuffa säsonger har hållit en jämna fart med både Ferrari och BMW.

Vid ratten sitter självklart en tysk - Timo Glock.

– Det är en skam för mig om det är Jarno som tar teamets första seger, säger Timo Glock till Sport Bild.

– För det är trots allt så att jag har samma mål.