"Ayrton Senna är F1-historiens störste"

Läs hela chatten med Sportbladets F1-expert Anna Andersson

SPORTBLADET

Anna Andersson passade på att chatta sportbladet.se:s läsare inför F1-premiären i Melbourne.

Här är hennes svar.

Anna Andersson säger: Hej nu är jag på plats, så jag hoppas på många frågor!

Chrill säger: Vem tippar du som världsmästare när flaggan faller i Brasilien?

Anna Andersson säger: Flaggan faller inte i Brasilien i år utan i Abu Dahbi, lite synd kan jag tycka men ändå. Jag har inte riktigt bestämmt mig än vem jag tror på, men det lutar åt en Ferrari eller Kubica. Tycker att det är enormt svårtippat i år.

Chrill säger: Har Toyota, Williams och BrawnGP egentligen någon chans mot Ferrari i år?

Anna Andersson säger: DEt beror väl på vad FIA säger om deras diffusorer, men jag tror absolut att BToyota och kanske Brawn kan överraska och vinna lopp - under förutsättning att bilarna är godkända även efter de två första loppen. Måste de ändra diffusorerna tror jag det blir svårt. Däremot tror jag inte på Williams

Fredrik säger: Toyota kör med sin slogan "practise makes perfect", de pumpar in pengar och har satsat hårt under en period, men hur länge ska det dröja innan Toyota vinner sin första VM-titel, tror du Anna?

Anna Andersson säger: Jag tror nog att det kan dröja ytterligare ett eller två år, däremot tror jag att de kan vinna lopp i år. Men jag är rveksam till om deras förarduo håller för en VM-titel. Trulli är bra på slicks och på att bromsa fältet medan Glock har väldigt lätt för att lära sig, men är rätt oerfaren.

Chrill säger: Varför har McLaren som enda stall misslyckats så grundligt med att ha en snabb bil?

Anna Andersson säger: De fick lägga ner så mycket kraft på att vinna fjolårets VM-titeln att de helt enkelt tappade i utvecklignen av den nya bilen. Det fanns inte tid för både och och nu ligger de efter. Problemen handlar om aerodynamiken och det kommer de att lösa, men det tar nog någon månad.

Elin säger: kan kimi bli bäst som han en gång var?

Anna Andersson säger: Det tror jag absolut. Han hade problem med motivationen ifjol, det har han själv sagt bland annat till Sport Bild och nu vet han hatt han kör för sin framtid. Vill han bara med hela sitt hjärta så kan han. Han är en av de bästa förarna i fältet

Tony säger: Hej Anna! Alltid lika intressant att läsa dina krönikor, så stort tack för det. Två frågor: 1. när får vi se dig tillsammans med Eje och Janne i TV-rutan (det är dags att dynamiska duon blir trevliga trion)? 2. Om du får skjuta vilt, vem tror du blir nästa svensk att ratta en F1-bil? Ha det kanon! /Tony G

Anna Andersson säger: Tack för de fina orden. Redan på söndag syns jag i TV, i studion tillsammans med Janne efter loppet. Eje däremot är i Australien. Jag komemr att finnas med under vissa F1-säsningar under och dessutom att leverera en lista direkt i anslutning till loppet. Nästa svensk i F1, jag tror på Marcus Ericssom som kör Formel 3 i Japan, premiär nästa helg. Den killen är bara 18 år och har både talang och en bra uppbackning.

Sonny Crocket säger: Hej Anna, Vem tror du är närmast att ta en plats i F1 av svenskarna i dag? Alla som verkar nära försvinner på vägen...

Anna Andersson säger: Jag tror som sagt på Marcus Ericson, Sebastian Hohenthal har en minimalchans och för att han ska lyckas så krävs det att allt och lite till går hans väg. Men det är tufft att vara svensk i den världen så även för Marcus blir det svårt. Men han har chansen och är bara 18 år

Andretti säger: Kommer sajten bara att handla om F1? Det känns lite så nu...

Anna Andersson säger: Nej, det kommer även att finnas rally, STCC, MotoGP, motocross, WTCC och DTM och speedway såklart. Men MotoGP har inte startat än, inte DTM eller STCC heller. Däremot har vi Rickard Rydell på sajten, hans egen blogg och tre texter om WTCC, det kommer MotoGP till den säsongen startar och det kommer mer rally. Så holl ögonen öppna, varje dag dyker det upp något nytt. Vi valde att starta med F1 eftersom det är premiär till helgen.

Fredric säger: Hej, aldrig tidigare har ett svenskdrivet team kört i VM i roadracing med den kvalié på förare som i år. Självklart pratar jag om Johan Stigefeldts team i Superbike och Supersport VM. Se till att följa dom noggrannt så att folk får upp ögonen för denna otroliga prestation. Ett privatstall är med och krigar om VM medaljerna med en bråkdel av budgeten! Hur har ni tänkt följa detta?

Anna Andersson säger: Självklart ska vi följa Stiggy, det finns nyheter om dem som väntar på att kablas ut. Sedan ska vi inte glömma bort de amerikanska serierna heller...Nascar och Indy får också plats.

offe_man säger: Hur långt tror du att Kyle Busch kommer att komma i år efter en riktigt bra säsong i fjol och flera bra placeringar redan i år?

Anna Andersson säger: Jag tror definitivt att han kommer att vara med i toppen, men Jeff Gordin verkar också vara på väg mot en bra säsong

Jan Johannesson säger: Hej Anna! Det är många gamla F1-banor som inte finns kvar på kalendern. Vilken saknar du mest och varför?

Anna Andersson säger: Jag gillar Hockenheim och den finns inte med i år, det är lite synd,men det är mycket för stämningen kring den banan också. Sedan tycker jag att det är för bedrövligt att det inte är något lopp i varken USA eller Kanada. Montreal gillade jag verkligen.

apf säger: ecclestone har sagt att f1 ska vara tillgänglig för alla, vad tycker du om att viasat lägger sändningarna på en betalkanal? Visst, de inbitna fansen kommer att följa det, men hur många nya kommer upptäcka f1?

Anna Andersson säger: Problemet med F1 är att det kostar så fruktansvärt mycket pengar och det är herr Ecclestone själv som sett till. Det är tex näst intill omöjligt för Aftonbladet att ens få en ackreditering för att vi inte betalar som de stora TV-stallen. Men till OS kan vi komma och till fobtbolls-VM eller VM i friidrott. Nu har Viasat valt att lägga det på en betalkanal för att kunna få plats med motorsporten, kunna ha studio i samband med loppen och slippa reklamavbrott. Jag tycker faktiskt att det är bra, för alternativet är tyvärr att vi inte skulle få se någon F1 alls. Ingen av de andra svenska kanalerna har råd att köpa hem rättigheterna, det är sådana svindlande summor det handar om och det har Herr Ecclestone inte tänkt på. Men vill man se det gratis så finns tyska RTL för dig som har parabol. F1 gräver sin egen grav där, de ska ta in så sjuka pengar, men vill leverera till alla. Hur ska det gå till i verkligheten?

Andreas säger: Har du tävlat själv i någon motorsport, eller varit engagerad på annat sätt?

Anna Andersson säger: Nej jag har inte tävlat i motorsport, däremot har jag ägnat ungefär15 år av mitt liv till elitsatsning på handboll så jagvet vad elitidrott innebär och det är ungefär samma tänk oavsett idrottsgren. Mitt intresse väcktes när jag flyttade till Tyskland för åtta år sedan och sedan dess är jag fast.

Andretti säger: Vem är F1:historiens störste, anser du?

Anna Andersson säger: Jag är lite tvetydig. Sett tll meriterna säger jag Mcihael Schumacher, men sett till föraren Ayrton Senna. Han försvann tyvärr allt för tidigt från motorsporten. Sedan måste jag erkänna at jag gillar Niki Lauda, bara att sätta sig i bilen efter den smällen är imponerande och att dessutom vinna VM. Som man säger i Tyskland: Hut ab!

Pont säger: Vilken serie rankar du som den tuffaste? Roligaste? Nördigaste?

Anna Andersson säger: Tuffaste är nog MX1, är grymt imponerad av vad de killarna klarar av. Nästan helt utan skydd och de kär med den ena skadan värre än den andra. Det imponerar, roligast, det är nog F1. Jag gillar kampen, politiken och allt runtomkring. F1 är så mycket mer än motorer och bilar. Närdigaste, det var väl en himla fråga...vet inte om ja kan svara på den faktiskt. Nej jag vet inte. Tyvärr

Moderator säger: Då tackar vi läsarna för alla frågor och Anna Andersson för svaren!

Anna Andersson säger: Tack!