Ferraris segerrecept: Michael Schumacher

Den forne världsmästaren tar plats i stallets depå

1 av 17 | Foto: AP
Michael Schumacher ska ta Ferrari mot nya stordåd.
SPORTBLADET

Ferrari gör allt för att ta tillbaka VM-titeln.

Därför finns Michael Schumacher med i depån.

Sedan Michael Schumacher lade av 2006 har han inte funnits med vid någon F1-premiär, men till årets säsong är han på plats.

Både i Australien och i Malaysia en vecka senare.

– Med alla nya regeländringar kan han hjälpa ingenjörerna att förstå bilen bättre, säger hans manager Willi Weber till den tyska tidningen BILD.

Mycket tid i fabriken

Tysken arbetar numera som rådgivare åt Ferrari och tjänar runt 50 miljoner kronor per år, avtalet löper ut efter säsongen och en eventuell framtid ska parterna diskutera till sommaren.

I vinter har Michael Schumacher inte testat bilen själv, vilket han gjort tidigare säsonger, men han har varit närvarande vid fler tester och tillbringat mer tid i fabriken än tidigare.

– Michael är den ende föraren som har erfarenhet av slicks och tillsammans med Luca Badoer har han haft en viktig uppgift, säger teammanager Stefano Domenicali till motorsporttotal.

Extra öga på Ross Brawn

Under helgen i Melbourne kommer han dessutom att få hålla ett extra öga på Ross Brawn, britten som basar över vintertesternas succéstall Brawn GP, kallades superhjärnan under sin tid i Ferrari.

Han arbetade tillsammans med Michael Schumacher redan i Benetton och ingen har bättre koll på honom än tysken.

– Kommunikationen med ingenjörerna kommer att vara avgörande och Michael ska hjälpa dem att värdera den statistik de får in. Där är Michaels jobb extremt viktigt, säger Willi

Weber och lillebror Ralf Schumacher tillägger:

”Kommer att tillföra enormt mycket”

– Han kommer att tillföra enormt mycket när han är på plats, säger Schumi II.

– Han har en enorm erfarenhet av slicks och kan säkerligen omsätta det så att teamet får stor nytta av det.

Själv är den sjufaldige mästaren spänd

inför säsongen.

– Jag var på de avslutande testerna för att skaffa mig en bra överblick och nu kan säsongen starta, skriver han på sin hemsida.

– De sista intrycken är att vi är riktigt bra förberedda och bör vara med och slåss om VM-titeln.

FAKTA

Sportbladets Anna Andersson rankar årets F1

Aldrig har F1 genomgått en sådan stor förändring.

Aldrig har det varit jämnare än nu, plötsligt kan nio förare vinna lopp.

Men bara tre av dem har en chans på VM-titeln.

+++++

VI GÖR UPP OM VM-GULDET

Kimi Räikkönen, Ferrari.

Citat: ”Kimi är Kimi. Han lever på en annan planet.” Ferraris stallchef Stefano Domenicali.

Felipe Massa, Ferrari.

Citat: ”Michael Schumacher är som en storebror, vi ringer inte varandra varje dag, men minst en gång i månaden.”

Robert Kubica, BMW.

Citat: ”Jag vill bli världsmästare. Det är det enda logiska steget, 2008 tog jag den första segern då är det titeln som gäller 2009.

++++

VI RÄCKER INTE ÄNDA FRAM

Lewis Hamilton, McLaren/Mercedes.

Citat: ”Jag vill bli världsmästare, jag sitter inte här och säger att jag är världsmästare, utan jag säger: jag vill bli världsmästare.”

Fernando Alonso, Renault.

Citat: ”Att Fernando är väldigt intresserad av att köra för Ferrari är ingen hemlighet längre.” Luis Garcia, manager.

Nick Heidfeld, BMW.

Citat: ”Målet är att vinna VM, inte bara ett enda lopp.”

Sebastian Vettel, Red Bull Racing.

Citat: ”Det finns väl ingen som tar med sin fru till jobbet”. Sebastian Vettel om varför hans flickvän aldrig är med på banan.

+++

VI KAN ÖVERRASKA

Timo Glock, Toyota.

Citat: ”Om Jarno tar den första segern är det pinsamt.”

Heikki Kovalainen, McLaren/Mercedes.

Citat: ”Som F1-förare måste du vara övertygad om att du kan vinna VM- titeln, annars finns det ingen anledning att köra.”

++

VI ÄR OCKSÅ MED

Mark Webber, Red Bull Racing.

Jarno Trulli, Toyota.

Nico Rosberg, Williams.

Jenson Button, Brawn GP.

Rubens Barrichello, Honda.

Nelson Piquet Jr, Renault.

Kazuki Nakajima, Williams.

+

... OCH VI ÄR CHANSLÖSA

Sebastien Buemi, Toro Rosso.

Adrian Sutil, Force India.

Giancarlo Fisichella, Force India.

Sebastien Bourdais, Toro Rosso.