Måste spara sju miljarder

Sparpaket ska rädda F1-sportens framtid

F1-sporten ska spara sju miljarder kronor under året. Sparpaketet ska hindra sporten från en ekonomisk krasch.
Foto: AP
F1-sporten ska spara sju miljarder kronor under året. Sparpaketet ska hindra sporten från en ekonomisk krasch.
SPORTBLADET

F1 ska räddas - med en sparplan på över sju miljarder kronor.

Bara i år.

Varje dag kablas negativa nyheter från den ekonomiska marknaden ut och F1-sporten där det funnits team som lagt ut kring fyra miljarder kronor för en säsong har drabbats hårt. Budgetarna inom sporten har bara ökat, fram tills i år och nu måste teamen tillsammans spara kring sju miljarder kronor.

I den första svängen.

Till nästa säsong tvingas teamen till en övre budgetgräns om de vill ha frihet i utvecklandet av bilen. Annars kan de välja att leva efter strikta regler satta av FIA.

Något som FOTA, stallens organisation, är kritiska till och oroar sig över.

– FIAs regeländringar för 2010 riskerar att största sportens grund och de principer som gjort grenen till en av världens mest attraktiva, säger Ferraris president Luca di Montezemolo.

Renault sparkar personal

Men någonting har förbundet varit tvungna att göra. Honda lade ner sitt fabriksteam i slutet av förra året, Toyota har diskuterat om det är lönt att fortsätta och har tvingats sänka budgeten två gånger redan den här säsongen och Renaults huvudsponsor ING förlänger inte kontraktet, samtidigt som stallet tvingats sparka medarbetare.

Även ett privatteam som Williams har blivit av med en stor sponsor och Force Indias ägare Vijai Mallya är involverad i den krisdrabbade flygbranschen, och ett team som BMW spenderar 40 procent mindre pengar i dag än man gjorde under samarbetet med Williams.

– Vi kommer att spara ännu mera, säger teamets stallchef Mario Thiessen, och hos Mercedes följer snacket liknande toner.

– När det gäller vårt team kommer vi 2009 att lägga ut mindre pengar än vad vi gjorde för fem år sedan, säger motorsportchefen Norbert Haug till nyhetsbyrån sid.

– De kommande två åren måste vi halvera våra kostnader och öka intäkterna för att klara oss.

Förändringar för att minska kostnader

Redan till i år har det gjorts tre viktiga förändringar för att minska kostnaderna:

Testandet under säsong har förbjudits, de enda tester som får göras är i sambans med tävlingshelgerna.

Motorerna ska hålla i tre tävlingshelger istället för två och man har sänkt varvtalet från 19000 till 18000. Varje förare får använda åtta motorer till tävlingshelgerna, till testerna får de använda fyra.

Arbetet i vindtunnlarna har begränsats. Fram till i år har teamen kunnat arbeta där dygnet runt och exempelvis BMW har arbetat i treskift - dygnet runt - i vindtunnel.

Men samtidigt så finns det en tro på framtiden:

– Klarar vi av att göra oss av med de onödiga kostnaderna så kommer F1 att vara starkt även i framtiden, säger BMW:s stallchef Mario Theissen.

– F1 har alltid varit en viktigt för marknadsföringen och och sporten har också blivit viktig för den tekniska utvecklingen.