Storbråket hotar F1

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-11

Toyota senaste stallet som kan hoppa av: ”Inte längre en sport”

kraschlandning Jarno Trullis kraftiga krasch tvingade fyra förare att lämna loppet i Barcelona – dock utan skador. Desto värre är situationen för Trullis stall Toyota.

Ferrari var först ut, sedan följde BMW – och nu hotar även Toyota att lämna F1.

Anledningen är den nya budgetgränsen.

– Jag har aldrig varit så orolig för sportens framtid som nu, säger F1-experten Martin Brundle.

– Då är F1 inte längre en sport, bara show.

FIA har bestämt sig för ett budgettak på 465 miljoner kronor till nästa säsong, utanför detta ska förarnas löner, KERS, PR och motorutveckling ligga i alla fall till en början.

Kan tjäna sekunder

De team som håller sig inom gränsen får stora friheter inom aerodynamik och motorer, men de team som lägger ut mer pengar måste hålla sig till dagens regler. Enligt experter handlar det om fördelar på ungefär två sekunder per varv.

Det innebär FIAs förslag i korthet – och det har fått teamens organisation FOTA att reagera.

Ferrari var redan tidigare motståndare till en övre budgetgräns och Max Mosley, FIAs president, svarade:

– F1 behöver inte Ferrari.

Men inte heller BMW vill ha ett F1 med två reglementen och Toyota instämmer.

”Kan inte anmäla oss”

– För oss som biltillverkare handlar det inte om budgeten, en tvådelad serie inte är rätt väg, säger Toyotas president John Howett, som också är vice ordförande i FOTA.

– Vi vill stanna i motorsportens högsta serie, men så som den aktuella situationen är kan vi inte anmäla oss för 2010.

Alla team som vill köra F1 nästa säsong ska meddela FIA före den 29 maj och teamen hade ett möte i Barcelona, inom två veckor ska Ferraris och FOTAs president Luca di Montezemolo träffa Max Mosley för att försöka nå en överenskommelse.

– Om det inte blir någon förändring så är vi inte med 2010 och jag är övertygad om att vi inte är det enda teamet med den åsikten, säger John Howett.

Kritisk expert

Även den före detta F1-föraren Martin Brundle, som skriver i The Times är oroad.

– Idén är att de tekniska reglerna ska jämna ut fältet, men varför ska Ferrari, Toyota, BMW, Renault, Mercedes och andra tillverkare riskera sina namn?, skriver han.

– Det vore som om Manchester United skulle spela mot ett korplag och reglerna då tar bort de rödklädda spelarna och gör deras mål bredare bara för att matchen ska bli jämn.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln