Välkomna till galenskapen

F1-loppet i Monaco är mer än bara sport

FLÅDIGT Lewis Hamilton rattar sin McLaren i Monaco 2007.
FLÅDIGT Lewis Hamilton rattar sin McLaren i Monaco 2007.Foto: AP
SPORTBLADET

Glitter, glamour och formel 1.

Välkomna till Monaco.

– De är som att köra en helikopter i ett vardagsrum, säger Nelson Piquet, trefaldig världsmästare.

På söndag avslutas filmfestivalen i Cannes och samma dag körs årets mest klassiska F1 lopp. Så gissa vart världens mest kända kändisar tar vägen när de ändå bara är någon halvtimme bort – jo just det till Monaco.

F1-loppet i Monaco får ihop en nästan lika stjärnspäckad deltagarlista som Oscarsgalan och under helgen handlar det lika mycket om att se på fräcka bilar som att själv bli sedd.

I samband med tävlingen är den annars så välfyllda hamnen i Monaco så späckad med lyxyachter att det knappast finns en ståplats kvar och istället för barhoppning ägnar man sig åt båthopping.

Bästa utsikten

Från soldäcken på de flytande underverken har man en perfekt utsikt över tävlingsbanan och därefter kan man få ett snack med någon av världens bästa förare.

För självklart syns förarna på kalasen – i alla fall efter loppet.

– Åskådarna är bara någon meter bort och de kan känna både farten och ljudet. Hela staden vibrerar, även under natten när vi förare gått och lagt oss, säger BMW:s Nick Heidfeld till Eurosport.

Den trefaldige världsmästaren Nelson Piquet har jämfört GP-loppet i Monaco med att köra helikopter i ett vardagsrum. Det är inte längre det enda stadsloppet under säsongen, men banan är klassisk och fruktansvärt svår. Inte bara för att den är en utmaning, eller för att den är svår att köra om på eller för att minsta lilla fel slutar i en krasch.

Utan även för att Monaco är ett spektakel.

”Det handlar om centimeter”

Ingen annanstans drar F1 så mycket uppmärksamhet till sig.

– Känslan man har när man flyger fram på de här trånga gatorna är fantastisk, säger Nick Heidfeld.

– Det handlar om centimeter och det är en otrolig känsla att bemästra det.

I Monaco är loppet bara lite mer än 260 km, även om reglerna säger att F1-loppen ska vara mist 305 km. Anledningen är att det hade tagit för långt tid, över två timmar, om man förlängt loppet. Trots att banan med sina 3,3 km är seriens kortaste och den har det långsammaste kvalsnittet ( 170 km/tim) är det enormt tufft för förarna.

Inget utrymme för misstag

Varje varv består av 13 kurvor, vilket betyder att de måste köra i över 1000 kurvor för att ta sig igenom tävlingen. De är dessutom trånga, sikten är usel på flera ställen och gatumarkeringarna gör banan hal.

Lägg där till att det saknas plats för misstag.

– Förarna saknar möjligheter att återhämta sig under loppet och därför är det väldigt lätt att man gör små fel och eftersom det inte finns någon plats vid sidan av banan i Monaco så får ett fel stora konsekvenser. Man kör ur och kraschar, förklarar Renaults chefsingenjör Pat Symonds för motorsporttotal.

– Dessutom måste man växla 38 gånger per varv, vilket ger 3000 växlingar per lopp och även om man numera bara behöver trycka in rätt växel med fingrarna så krävs det en enorm koncentration när man ska växla varannan sekund.

En enda liten miss och bilen sitter i muren.

Glitter, glamour och F1 - välkomna till Monaco.

FAKTA

DET HAR SAGTS OM MONACO GENOM ÅREN

– Jag hatade loppet, men festerna var fantastiska.

James Hunt

– Att köra F1 i Monaco är som att flyga helikopter i ett vardagsrum.

Nelson Piquet, fd världsmästare

– Monaco är den banan så är den mest oberäkneliga banan under året. Man kan inte simulera den eftersom varken asfaltens förhållanden eller banans sträckning liknar någon annan F1-bana. Inget stall vet om banan passar deras team eller inte. Som förare är det lätt att lägga en stor press på sig själv, det är ett speciellt lopp med många superstjärnor i publiken. Dessutom slutar nästan alla misstag i räcket.

Gerhard Berger, 210 F1-lopp för bland annat Ferrari och McLaren.

– Det är min hemmabana, jag behöver promenera 100 meter till starten. Den körs på de vägarna där jag cyklat till skolan och joggat. Så efter loppet är det bara att gå och lägga sig vid poolen.

Nico Rosberg, Williams

– Du kör hela tiden på gränsen och det finns inte en enda raksträcka där det går att andas ut för en enda sekund.

Lewis Hamilton

– Här har föraren mer att vinna än någon annanstans. Du behöver verkligen mod för att få till ett snabbt varv och det häftiga med Monte Carlo är att här lyckas förare man aldrig trodde på. Detta är säsongens svåraste lopp för risken är enormt stor att en förare tappar koncentrationen för en kort sekund och gör ett misstag. De bortskämda förarna som kunde göra flera misstag i Istanbul eftersom de räddade sig in via sanden eller gräset har inte en chans i Monaco. Där finns det ingen plats för sådant.

Niki Lauda, trefaldig världsmästare.

Starten:

– Är du inte bland de fem första på kvalet kan du glömma en pallplats.

Fernando Alonso, Renault, dubbel världsmästare

Kasinot:

I den här högerkurvan finns det bara ett spår. Här flirtar man med räcket, det är asfalten inte jämn och man kan antingen välja att köra över guppet, eller ta till höger eller vänster.

Heinz Harald Frentzen, VM-tvåa 1997.

Mirabeau:

Där kör man med ungefär 80 km/tim, i tvåans växel och då kommer banans bästa omkörningsmöjlighet. Sedan trycker man snabbt ner gasen för att ta sig igenom hårnålen vid Grand Hotel som är banans långsammaste kurva.

David Coulthard, två segrar i Monaco

Loews:

Förutom i Loews måste man vara väldigt precis överallt. Jag får alltid kickar av att köra i Monaco för minsta misstag kan orsaka en olycka.

Michael Schumacher, fem segrar.

Tunneln:

-Ljusskillnaden när man kommer ut genom tunneln är också väldigt speciellt gör Monaco. Det är så trångt och med en F1-bil gr det så snabbt Det finns bara en sak som är häftigare, att flyga.

Adrian Sutil, Force India.

Piscine:

När man kör in mot swimgingpoolkomplexet ökar hastigheten till 186 km/tim i fyrans växel innan man måste bromsa ner till 112 km/tim för att köra igenom den ombyggda sektionen. Där är ingången till kurvan trång.

Kimi Räikkönen

Rakan mot Racassen:

När jag kör mot Rascasse håller jag 185 km i den tredje växeln innan jag bromsar för en svår vänsterkurva och jag kör i ettans växel, i 45 km/timmen in i den svåra hårnålen. Här är det lätt att slira.

Jenson Button