Piquets hämnd på Renault

Nu kan teamet uteslutas

SPORTBLADET

Renault riskerar att uteslutas ur F1.

Det är Nelson Piquets hämnd.

Flavio Briatore till vänster och Nelson Piquet till höger.
Foto: AP
Flavio Briatore till vänster och Nelson Piquet till höger.

Den unge brasilianaren fick lämna teamet efter Ungerns GP, hans egen manager och stallchef Flavio Briatore gav honom sparken.

Skrev två brev

Då svarade han med två brev på totalt sju sidor till FIA. Där anklagade han teamet för att ha fuskat under Singapores GP 2008, skriver Sport Bild och motorsporttotal.

– Under Singapores GP blev jag ombedd av Flavio Briatore som är min manager och teamchef för Renault, samt Pat Symonds som är teknisk direktör för Renault att själv orsaka en olycka. Detta för att teamet skulle göra ett bra resultat i loppet. Jag gick med på det och kraschade min bil i muren på det 13/14 varvet, skriver Nelson Piquet till FIA.

– Förslaget lades fram strax före loppet, jag hade ett möte med Flavio Briatore och Pat Symonds på Briatores kontor. Symonds frågade om jag var beredd att offra mig för teamet och se till att säkerhetsbilen kom ut på banan.

”Väldigt pressad”

Piquet förklarar vidare att han var väldigt pressad eftersom han inte visste om kontraktet med teamet skulle förlängas till 2009. Istället ville Briatore att han skulle skriva under ett kontrakt som hindrade honom i från att förhandla med andra stall.

– Han kallade in mig på sitt kontor även inför tävlingarna och den pressen gjorde att jag bara kvalade in som 16:e man. Det var tveksamt om jag hade någon framtid i teamet och när de bad mig att medvetet krascha bilen så gjorde jag det eftersom det skulle förbättra min position under den här avgörande delen av säsongen.

Nelson Piquet berättar att Pat Symonds noggrant instruerade honom om var han skulle krascha bilen och han förklarar att han frågade vilket varv han befann sig på vid ett antal tillfällen. Det bekräftas även av teamets radiotrafik.

”Föreslog själv”

Motorsporttotal har tagit del av Pat Symonds förhör med FIA och den tekniske direktören hävdar där att det var Nelson Piquet själv som föreslog att han skulle krascha bilen, men själv ville han inte svara på frågan om han visste om att Piquet skulle krocka på det 14:e varvet.

Varken Fernando Alonso, som vann loppet, eller hans ingenjör ska inte ha varit medvetna om den fejkade olyckan. Renault ska svara inför FIAs världsråd den 21 september och de riskerar att uteslutas ur formel 1.

FAKTA

DETTA HAR HÄNT:

Under Singapores GP 2008 kvalade Nelson Piquet in som 16:e och Fernando Alonso som 14:e.

Under loppet var Fernando Alonsos bil väldigt lätt och han tankade tidigt, han var den ende föraren som hade gjort sitt depåstopp när Nelson Piquet kraschade på det 14:e varvet.

Det gav Fernando Alonso en enorm fördel och han vann sedan loppet.

Det var hans första seger för Renault sedan 2006. I somras fick Nelson Piquet sparken av Renault och den 30 juli kontaktade han FIA som startade en utredning.

FIA har förhört Renault och nu ska teamet svara inför världsrådet den 21 september. Det riskerar att uteslutas ur F1.