Klart i dag: Lotus blir F1-stall 2010

Återvänder efter 15 år i skuggan

KLASSIKER Lotus svarta skönhet gör åter entré på F1-banan.
KLASSIKER Lotus svarta skönhet gör åter entré på F1-banan.
SPORTBLADET

Här är beskedet som många hoppats på:

Ronnie Petersons svarta skönhet återvänder till F1-cirkusen.

Från 2010 finns Lotus på banan igen.

Det har varit många turer hit och dit.

Plötsligt är det klart.

Efter 15 år i F1-sportens skugga tar det klassiska stallet Lotus åter plats på gridden.

BMW ratas

I dag kom FIA med beskedet att Lotus får den 13:e startplatsen till nästa års F1, det var den plats som skulle garantera BMW, eller dess köpare, en plats på gridden. Men i stället väljer FIA att ge den till Lotus som har sitt huvudkontor i England med stöttas av Malaysias regering och ett handelskonsortium av malaysiska affärsmän.

– BMW har avslutat sitt engagemang i F1 2010 och därför är det oklart hur ägarförhållandena ser ut, förklarar FIA i ett uttalande.

– Men trots det anser FIA att ansökan från BMW håller en mycket hög kvalitet.

Hoppas på 28 bilar

Och därför vill FIA nu se om man kan utöka antalet team till 2010. Genom att ge den 13:e platsen till Lotus är det garanterat 26 bilar på startlinjen och om Peter Sauber hittar en köpare till BMW-Sauber så hoppas FIA på att det bli 28 bilar på griden.

– Det betyder att BMW får hoppa in om det blir en lucka, skriver FIA och fortsätter:

– Snarast möjligt kommer vi att diskutera med teamen om det finns en möjlighet att ändra reglerna och att vi i god tid till F1-säsongen 2010 kan presentera en startlista med 28 bilar.

Lotus har varit borta från F1-cirkusen i 15 år, det var det teamet som Ronnie Peterson för under fem säsonger av 1970-talet. Han vann nio lopp för Lotus och det var också den bilen han kraschade med på Monza i september 1978, dagen efter den olyckan avled han.

Inte mycket gemensamt

Det Lotus som nu kommer tillbaka till F1 har inte speciellt mycket gemensamt med 70-talets team. Det kommer att ha sitt huvudkontor i Norfolk, Storbritannien där de tar över den fabrik som Toyota byggde till sin F1-satsning och som nu har använts av Bentleys Le Mansprojekt.

I framtiden ska utvecklingen av deras bilar ske i närheten av Sepang International Circuit i Malaysia och ägarna samlas under namnet 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd. Teamchef blir Tony Fernandes och tekniskt direktör F1-kändisen Mike Gascoyne som tidigare arbetat för Toyota, Renault, Jordan och Force India. Motorerna ska levereras av Cosworth.

Lotus ska köra under malaysisk flagg.