F1-cirkusens sju hetaste ”snackisar”

Från vänster till höger: Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Michael Schumacher, Flavio Briatore, Nick Heidfeld och Jacques Villeneuve.
Foto: AP
Från vänster till höger: Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Michael Schumacher, Flavio Briatore, Nick Heidfeld och Jacques Villeneuve.
SPORTBLADET

Det är bara tre lopp kvar av säsongen och F1 är hett.

Framförallt när det gäller ryktescirkusen.

Därför har Sportbladet tagit fram de sju hetaste snackisarna och bedömer hur sanna de egentligen är.

Fernando Alonso till Ferrari:

Den dubble världsmästaren har skrivit på för Ferrari, ett kontrakt på tre plus två år. Den spanska storbanken Santander som är ny penningstark sponsor hos Ferrari vill ha honom i en av bilarna och för de många, tunga miljonerna så får de som de vill.

Så bedömer Sportbladet chansen: 100 % . Under onsdagen offentliggjorde Ferrari Formel 1-cirkusens sämst bevarade hemlighet.

Kimi Räikkönen till McLaren-Mercedes

Det är återigen Santander som styr, de sponsrar både Ferrari och McLaren-Mercedes. De lovar att betala Kimi Räikkönens lön och betala 25 miljoner Euro om McLaren-Mercedes tar över finländaren som har kontrakt med Ferrari även nästa säsong. McLaren är intresserade och drömmer om världsmästarduon Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton.

Så bedömer Sportbladet chansen: 80 % . När Fernando Alonso kommer till Ferrari måste Kimi Räikkönen flytta på sig eftersom president Luca di Montezemolo vill ha kvar Felipe Massa. Det troligaste är att Räikkönen går tillbaka till McLaren, ett team han känner, som har en bra bil och som har fältets starkaste motor.

Nico Rosberg till Mercedes

Mercedes satsar på att bli majoritetsägare av årets stora sensationsteam, Brawn. Tyskarna levererar motorerna i år och vill ha en tysk förare i Mercedes och då står Nico Rosberg överst på önskelistan.

– Han är en av dem vi pratar med, säger Norbert Haug till Bild am Sonntag.

I så fall skulle han ersätta Rubens Barrichello vars kontrakt går ut efter säsongen.

Så bedömer Sportbladet chansen: 75 % . Kontraktet med Williams går ut och Kekes son måste till ett toppteam om han ska nå sina drömmar. Han anses vara en av de största talangerna i fältet, även om det var onödigt att dra på sig ett straff och tvingas köra igenom depån en gång extra i Singapore.

Michael Schumacher gör comeback

Ferraris president Luca di Montezemolo försöker få FIA att tillåta teamen att köra med tre bilar nästa år, han vill gärna att Michael Schumacher ska göra comeback. 40-åringen var på väg tillbaka i augusti, men då satte en nackskada stopp för honom.

Så bedömer Sportbladet chansen: 5%. Schumacher ville hjälpa Ferrari ur en nödsituation, men att köra igen, knappast. Han vill njuta av livet och märkligt nog betyder det att han kör MC igen.

Flavio Briatore tar sig tillbaka till F1

FIA har stängt av honom på livstid och hotar med att inte ge den licens som krävs till förare och team som arbetar med honom. Men Mark Webber vägrar att avsluta sitt kontrakt med Flavio Briatore. De båda har arbetat tillsammans i elva år.

Så bedömer Sportbladet chansen: 90 % . Fernando Alonso tackade Briatore för pallplatsen i går och Mark Webber vill arbeta vidare med italienaren. Alla som kan sin Briatore vet att han tänker vidta rättsliga åtgärder mot FIA och hjälper inte det kan man alltid arbeta med mellanhänder...

BMW stannar i F1

Peter Sauber och Qadback fortsätter att arbeta för att teamet ska köra F1 nästa år, dessutom vill de behålla Mario Theissen som teamchef och då stannar Nick Heidfeld också.

Så bedömer Sportbladet chansen: 50% . Alla är sig själv närmast, FIA och de andra teamen måste godkänna att Peter Saubers team ställer upp. Vill de riskera att tappa poäng mot ännu en motståndare? Tveksamt.

Jac Villeneuve gör comeback

Världsmästaren från 1997 arbetar stenhårt för en comeback. Han anser att bilarna skulle passa honom perfekt och att han skulle kunna ge ett team enormt mycket. Med tre nya team som söker förare med F1-erfarenhet finns chansen, själv ser han att det är 50-50 om det blir ett nytt team eller ett etablerat team.

Så bedömer Sportbladet chansen: 20% . Världsmästaren från 1997 han har inte dragit i hop några egna sponsorer. Trots att det kommer tre nya team är kampen om förarplatserna hård. Villeneuve är snart 40 år, dessutom så var han inte direkt framgångsrik under sina sista säsonger, efter år 1999 skrapade han inte hop mer än 17 poäng någon säsong.