VAD HÄNDER NU?

Sportbladet tar en titt ner i kristallkulan och ser framåt

SPORTBLADET

F1-säsongen är över – på banan.

Men vid sidan av är den i full gång och läget är just nu ganska osäkert. Det är många frågor som inte fått något svar, i alla fall inte än.

Sportbladet har sammanställt de vanligaste funderingarna och försökt hitta svaren. I alla fall de som finns nu, för F1 är F1 och där är inga avtal heliga.

Vad händer med Toyota?

Stallet lämnar F1 trots att man har skrivit under ett avtal och förbundit sig att stanna fram till 2012. Teamet har lagt ut två miljarder kronor per säsong och inte vunnit ett enda lopp. Stallet ska inte säljas, i stället läggs det ner. Toyota ska inte heller leverera några motorer nästa år. Förarna får söka sig nya jobb, precis som de 750 personer som teamet har haft anställda.

Vad händer med BMW?

Peter Sauber som är delägare har förhandlat fram ett avtal med Qadbak som köper teamet av BMW. De har fått en 14:e startplats av FIA och får starta om något team lämnar F1. När Toyota nu försvinner så kommer Peter Sauber tillbaka. De ska redan ha ett färdigt motoravtal med Ferrari och vill att Nick Heidfed stannar som förare.

Lämnar Renault också F1?

Nej, i alla fall inte just nu. Efter ett styrelsemöte i torsdags meddelade teamet att man planerar för 2010, Robert Kubica är redan klar för en säsong och det mesta talar för att Timo Glock som lämnat Toyota får den andra förarplatsen. Men detta är inget definitivt beslut:

– Vi kommer att lämna ett tydligt besked om vår framtid inom F1 innan året är över, säger koncernchefen Carlos Ghosn

Vad händer med Kimi Räikkönen?  

Han lämnar Ferrari och ersätts av Fernando Alonso. Nu förhandlar han med McLaren-Mercedes, det är det enda alternativet han kan tänka sig inom F1. Nu handlar det om pengar och om att han vill ha frihet att köra rally vid sidan av sin F1-satsning. Men det kan hända att han testar rally eller helt enkelt lägger av.

Varför har världsmästaren inget kontrakt?

Jenson Button sänkte sin lön rejält inför säsongen och han ville inte skriva på något nytt kontrakt med Brawn under hösten. Han ville ta hem titeln först, den ger några extra pund i plånboken. Ross Brawn förväntar sig att kontraktet är klart inom några dagar och då lär man även presentera Nico Rosberg som andra förare.

Kommer Senna tillbaka?

Japp, Bruno Senna, Ayrtons systerson har skrivit på för det nya teamet Campos. Hans teamkollega blir troligen Pedro de la Rosa eller GP2-föraren Pastor Maldonado.

Vad händer med Bridgestone?

De lämnar F1 efter nästa säsong och serien har ingen ny däckleverantör. Michelin är inte intresserade, inte Pirelli eller Goodyear heller. Däremot ryktas det om sydkoreanska Kumho och amerikanska Cooper.

En tredje bil? Vad handlar det om?

Det är Ferrari som vill att man ska få köra med tre bilar per stall nästa år. De vill att Michael Schumacher gör comeback. Presidenten Luca di Montezemolo tjatar vidare på FIA:

– Jag pressar dem, kanske finns det en chans för en tredje bil när Toyota hoppat av. Vi vill själklart ha Schumi i vår sista bil, säger italienaren till Bild.

Men i reglerna står 26 bilar på startlinjen, 13 team och Peter Sauber verkar få den platsen.