Du frågar – Anna Andersson svarar

SPORTBLADET

F1-säsongen är över – och frågorna hopar sig.

Men lugn, vi skingrar dimmans tvivel.

Det är många brev som ramlar ner i mejlkorgen varje dag och ibland är det svårt att hinna svara på alla även om jag försöker. Många av er underbart hängivna motorfans ställer ungefär samma frågor och därför har vi valt att samla några av dem här.

Men saknar du din fråga, så mejla igen.

Hej, Anna.

Jag undrar hur det ser ut med Indycars stjärntjej Danica Patrick och hennes F1-planer? Jag har för mig att Bernie Ecclestone har försökt värva henne till F1. Det behövs mer kvinnlig fägring i sittbrunnarna tycker jag.

Fan tjejer kör ju bra mycket säkrare på allmän väg än killar och då borde det rimligtvis finnas kapacitet även på racerbanorna.

Vänliga hälsningar, Nicke

Annas svar: Hej Nicke, någon Danica Patrick i F1 verkar det inte bli. Hon är inte intresserad och det är inte USF1, som hade varit det mest logiska alternativet, heller. Danica Patrick har i nuläget inget kontrakt med IRL och inte heller med NASCAR. Just nu handlar snacket om vad hon ska välja.

Tjena Anna,

har hört talas om att det blir fler lopp nästa år, stämmer det?

Hej från Jonas

Annas svar: Absolut, nästa år är det 19 lopp och Sydkorea tar en plats i kalendern den 17 oktober. Banan har, precis som banorna i Abu Dhabi, Malaysia, Kina, Bahrain och Turkiet, ritats av tysken Hermann Tilke.

Hej,

Tack for att du svalkar av dom otroligt fotbollsupphetsiga sportsidorna med lite sansat prat om F1.

Här läser jag att under säsongen 2010 så blir det inga pitstops under racen, vad betyder det?

Ska man inte få tanka under tävling, stämmer detta? Hur mycket F1 blir det kvar då?

mvh Ulf Lundell

Annas svar: Ja, det är förbjudet att tanka under loppet 2010, men depåstoppen är kvar eftersom man fortfarande byter däck. Men när tankningen försvinner måste bilarnas bränsletankar fördubblas, därmed blir det extremt viktigt att ha en bil med låg förbrukning. Detta medför vissa aerodynamiska förändringar, men i stort sett ser bilarna nästa år ut som bilarna gjorde i år. Förändringen är att man har gjort framdäcken smalare och höjt bilens minimivikt från 605 till 620 kg.

Men trots förändringarna är det F1, men kanske en lite annan F1 och så har det varit varje år det kommit nya regler. Människan har lätt för att glömma så de nya reglerna känns säkert självklara efter en halv säsong.

Hej!

Tack för att ni äntligen tar motorsporten och F1 på allvar. Jag har hört talas om att Virgin ska starta nästa år, men de har väl inte fått någon startplats? Är det ytterligare något team som lämnar?

Pelle

Annas svar: Virgin är det samma som Manor F1, den förre Brawnsponsorn Richard Brandson har köpt in sig i teamet och det diskuteras nu om teamet ska starta under namnet Virgin. De andra nya teamen är Campos från Spanien, USF1 från USA och Lotus från Malaysia. Peter Sauber som köpt BMW har ännu inte fått någon startplats, men har blivit lovad att ta en plats om något stall hoppar av och borde stå på tur nu när Toyota lämnat in.

Tjena, bara en fråga till dig som är insatt, ska Michael Schumacher köra för Mercedes?

Lasse i Norrköping

Annas svar: Det har snackats om det, men jag tror inte det. Han har kontrakt med Ferrari och har egentligen inget att vinna på det, pengar har han tillräckligt. Men kroppen sägs vara frisk, så ända till dess att han själv dementerar ryktet så finns chansen.

Hej!

Är det klart med några debutanter till nästa säsong?

Nicklas Jansson

Annas svar: Om du menar förare så är det klart med två debutanter. Bruno Senna, Ayrtons systerson, som ska köra för Campos och Nico Hülkenberg, som ska köra för Williams.

Tysken har ett rykte om sig att vara i klass med en ung Michael Schumacher (han har samma manager) och har redan arbetat som testförare hos Williams i två säsonger.

Fotnot: Vissa frågor är något kortade.