Sportbladet

Ericsson får beröm efter nya F1-testet

”Kör i det närmaste felfritt”

Det fortsätter att gå enligt planerna för Marcus Ericsson under F1-testerna i Spanien.

Under onsdagseftermiddagen hann han köra 37 varv – och hans körning imponerar.

– Han kör i det närmaste felfritt, säger Peter Bonnington, ingenjör i Brawnteamet till Auto Motor & Sport.

Marcus har fått de två inledande dagarna till att lära känna bilen och lära sig hur det är att köra en F1-bil.

Under dagen stördes dock testet av lite regn, varför Marcus fick färre varv i bilen 37 mot tisdagens 49.

– Men det kan också ha varit bra, det gäller att inte slita ut honom, säger Kenny Bräck, Marcus rådgivare.

Hans snabbaste varvtid idag var i stort sett likvärdig med den snabbaste under premiärdagen, 1.20,333 under tisdagen mot 1.20,444 idag.

Gjorde inga misstag

– Han kör i det närmaste felfritt, inga misstag som är vanligt med nya unga förare. Han har lärt den komplicerade tekniken förvånansvärt snabbt, säger Peter Bonnington, ingenjör i Brawnteamet till Auto Motor & Sport.

Däremot var avståndet till Mike Conway som också kör bilen mindre under onsdagen än under tisdagen, två tiondel i dag mot fyra tiondelar under premiärdagen.

– Han tar god tid på sig, säger Bräck och skrattar.

Men man ska komma ihåg att Conway är sju år äldre, spenderat flera säsonger i GP2 och även har viss erfarenhet av Brawn-bilen sedan han varit testförare för Honda i F1 – märket som senare blev Brawn.

Kört dubbelt så mycket

– Och så får man inte glömma att han kört dubbelt så många varv här nere, säger mentorn Eje Elgh till Sportbladet.

– Men varvtiderna är egentligen inte så viktiga. Bilarna har olika inställningar, en del satsar hårdare... det är svårt att jämföra. Men Marcus har inte gjort några misstag och det imponerar. Alla teamen är nöjda med vad de sett.

Bräck är nöjd med upplägget av testet.

– De har en erfaren förare bredvid en rutinerad, inte två ungtuppar som ska imponera. Logistiskt har det också funderat bra.

Årets DTM-tvåa Gary Paffett, nu i McLaren, var snabbast under onsdagen.

Testerna avslutas under torsdagen.

FAKTA

Tiderna andra testdagen:

1. Paffett, McLaren, 1.18,718 (80 varv)

2. Hulkenberg, Williams, +0,466 (94)

3. Ricciardo, Red Bull, + 0,526 (93)

4. Di Resta, Force India, +0,693 (58)

5. Gutierrez, Sauber, +1,472 (68)

6. Conway, Brawn, +1,504 (83)

7. Ericsson, Brawn, +1,722 (37)

8. Hildebrand, Force India, +1,799 (50)

9. Bianchi, Ferrari, +1,868 (113)

10. Di Grassi, Renault, +2,180 (55)

11. Tung, Renault, +2,774 (67)

12. Bortolotti, Toro Rosso, +3,043 (69)