Monstertank i nya F1-bilen

Alonso: ”Tror inte tankförbudet påverkar loppet”

SPORTBLADET

Ett nytt år och en ny bil – med en monstertank.

– De nya reglerna kräver enorma förändringar på bilen, säger mästarchefen Ross Brawn.

längre bil Ross Brawn ligger bakom den nya formel 1-bilen som hans team har arbetat med sedan maj.
Foto: BILDBYRÅN
längre bil Ross Brawn ligger bakom den nya formel 1-bilen som hans team har arbetat med sedan maj.

Hans team, Brawn, har sålts till Mercedes (som köpt 75,1 procent), men det är superhjärnan Ross Brawn som ligger bakom den nya bilen. Hans team har arbetat på den ända sedan i maj.

– Vi vill inte vara någon sommarfluga och därför satte vi igång med den nya bilen tidigt, förklarar han för Auto Bild Motorsport.

Tyngre bil vid start

Det är tre stora förändringar till den kommande säsongen, man inte får tanka under loppet, framhjulen är smalare och bilens tyngdpunkt är justerad.

– Men jag tror inte att tankförbudet påverkar loppet. Den enda skillnaden är att bilen är tyngre vid start, säger Ferraris nyförvärv Fernando Alonso.

– Det viktigaste för oss förare är att skona däcken de första tio till femton varven.

FAKTA

SÅ ÄNDRAS BILEN TILL NÄSTA SÄSONG

I kvalet kör bilarna med nästan en tom tank, på startlinjen ska den vara full och däremellan får inte teamen förändra något på bilarna. Det gör att man måste lägga bilens tyngdpunkt och lägga den mer mot mitten.

Det är förbjudet att tanka under loppet och tidigare har en tank rymt mellan 80 och 120 liter. Nästa år ska den rymma 220 liter bränsle. Eftersom tanken inte får vara mer än 800 millimeter bred så blir bilen runt tio centimeter längre.

Framhjulen är 25 millimeter smalare, detta gör att bilarna tenderar till att understyra i stället för överstyra. Detta gör man för att avlasta bakdäcken och man kan leda in luften under bilen på ett effektivare sätt. Men det gör att man kan förvänta sig mer uppseendeväckande former på bottenplatt­an under cockpit och vid diffusorerna.

– Red Bulls chassi var högre framtill i fjol och det var intressant. Jag tror att fler väljer att efterlikna det 2010, säger Ross Brawn.