Comebacken har varit en besvikelse

Nu satsar Mercedes på en ny bil

SPORTBLADET

Michael Schumachers comeback har varit en besvikelse.

Därför kommer Mercedes med en ny bil.

Redan till Barcelona den 9 maj.

Får ny bil Michael Schumacher får en ny Mercedes redan till loppet i Barcelona. FOTO: GETTY IMAGES
Får ny bil Michael Schumacher får en ny Mercedes redan till loppet i Barcelona. FOTO: GETTY IMAGES

Mercedes köpte upp världsmästarteamet Brawn och med Michael Schumacher i cockpit hoppades man på ännu en VM-titel.

Men tysken har blivit i från åkt av sin teamkollega Nico Rosberg och beroende på väderförhållanden och bana är bilen är mellan en halv och en sekund långsammare än de snabbaste bilarna.

Därför arbetar Mercedes med en B-version av Mercedes GP W01. Enligt tyska Auto, Motor och Sport planerar man förändringar i aerodynamiken, i fördelningen av vikten, en ny bakaxel och växellåda. Möjligen förlänger teamet också hjulavståndet.

Ökat slitage

Det stora problemet har varit att aerodynamiken och fördelningen av vikten inte stämmer överens, för mycket vikt är placerat på framaxeln vilket ökar slitaget på däcken.

För att årets däck ska fungera perfekt krävs det ungefär 2,5 procent mer vikt på bakaxeln jämfört med i fjol, men det missade Mercedes. Enligt Ross Brawn beror det på att däckleverantören Bridgestone velade, först meddelade man att den enda förändringen skulle vara att framdäcken skulle bli 25 millimeter smalare:

– Alltså förlade vi mer vikt bak i bilen, säger Brawn.

Men Bridgestone valde även en annan konstruktion av bakdäcken än den man hade i fjol.

– De gjorde en kovändning och vikten skulle bak igen och för oss blev det lite för mycket av det goda, säger Mercedes teamchef.

Två varianter

För att lösa problemet med viktfördelningen finns det två varianter, antingen banta bilen eller öka hjulavståndet. Man har arbetat med att förändra vikten ända sedan vintertesterna utan att nå något större resultat och det går att ändra hjulavståndet eftersom Mercedes vid sidan av Renault är den kortaste bilen i fältet.

Men det får naturligtvis konsekvenser för aerodynamiken och då krävs även andra förändringar.

– Det vill jag inte kommentera ytterligare, säger Ross Brawn.

Redan i dag testade de en skorstenslösning på chassit, liknande den som McLaren har för att öka farten på rakorna, och om datan är tillfredsställande är det möjligt att den används redan i loppet på söndag.