Tidernas fulaste Formel 1-bilar

1 av 11
1. Tyrell P34 Bilen från 1976 var enormt uppmärksammad. Tanken var att fyra däck på framaxeln skulle ge bilen bättre fäste, något som man skakar på huvudet åt i dag. Men i Sverige, på Anderstorp, lyckades Jody Scheckter och Patrick Depaillier köra teamet till en dubbelseger. Detta är den enda gången som en sexhjuling vunnit ett GP-lopp, Scheckter kallade sedan bilen för en skithög. Ronnie Petersson körde bilen 1977 utan att nå några framstående resultat.
SPORTBLADET

Smala, smäckra och gudinneliknande.

Så ser F1-bilarna ut i dag.

Men så har det inte alltid varit.

Det har funnits breda bakar, dubbla däck fram och dubbla däck bak. Det har funnits år då det har känts som om det varit bättre ju högre bilarna varit – ni minns väl de ungefär två meter ­höga schabraken från slutet av 1960-talet?

Att gå igenom bildarkivet är en ren fröjd och eftersom det finns så många märkliga bilar har Sportbladet plockat fram de tio knäppaste exemplaren genom historien.

Och se den inte som något facit, ­utan som grunden till en underhållande diskussion.