Mark Webber gjorde allt rätt på Hungaroring

Lyckades krama det mesta ur de supermjuka däcken

Resultat Ungerns GP.
Resultat Ungerns GP.
SPORTBLADET

Red Bull mot Ferrari – Så såg utgångsläget ut efter kvalet där Red Bull tagit de två främsta platserna och Ferrari var precis bakom på gridden. Det blev ett händelserikt lopp med säkerhetsbil, depåkaos och stora förändringar i resultatlistan.

Men till sist handlade det ändå bara om Red Bull och Ferrari.

Det blev ett varmt race på Hungaroring, temperaturen låg på 28 grader och på banan var det 46 grader. I täten var det dubbelt Red Bull, men Ferrari visade att man tydligen har börjat hitta rätt, Fernando Alonso och Felipe Massa kvalade in som trea och fyra.

Petrov överraskade

Kvalets stora överraskning var annars Vitalij Petrov som kvalade in som sjua och för första gången slog teamkamraten Robert Kubica som var åtta.

Kamui Kobayashi blev nerflyttad fem placeringar som straff för att han glömde att väga sin bil efter kvalet och fick starta från nästa sista plats.

Vid starten så var Fernando Alonso uppe och högg direkt, han smet förbi Webber och utmanade Vettei första kurvan, men Vettel lyckdes hålla undan. Vitalij Petrov stack snabbt i väg och var uppe som femma efter en vass start. Men Hamilton var snart uppe och kunde passera ryssen.

På det andra varvet fick Jaime Alguersuari stora problem med motorn och det sprutade olja ut på banan när den gick sönder. Toro Rosso-föraren tvingades bryta.

I täten höll Vettel ledningen före Alonso medan Mark Webber knappade in en smula på Alonso. Eftersom möjligheterna att köra om på Hungaroring är små blev det något av ett ställningskrig fram till depåstoppet. Förarna låg kvar på de positioner som de erövrat i starten.

Kaos i depån

Jenson Button blev förste man att gå i depå för däckbyte, efter femton varv gick han in samtidigt som Vitantonio Liuzzi kom i depå för att byta en trasig noskon. Säkerhetsbilen kom ut på banan efter Liuzzis incident och detta ledde til febril aktivitet bland förarna. De flesta valde att gå i depå för däckbyte. Adrian Sutil och Robert Kubica körde ihop när de båda var på väg in i sina depåboxar och Sutils bil skadades så illa att han fick bryta.

– Jag åkte in i min depåbox när Renaultbilen körde på mig. Det är inte så mycket att säga om det, säger Sutil till Viasat Motor.

Kubica fick 10 sekunders stop and go-straff för att ha orsakat krocken med Sutil. Polacken svarade med att åka ut i depån och bryta loppet.

Nico Rosberg hade också ett bedrövligt depåstopp, han bytte däck, men tappade ena bakhjulet på väg ut igen eftersom teamet inte hann få fast alla hjulbultar. Rosberg tvingas bryta efter incidenten.

Vid omstarten smet Mark Webber upp i täten, han hade inte gått i depå när säkerhetsbilen låg ute på banan. Webber slet för att få en lucka i täten inför sitt depåstopp.

Efter drygt 25 varv tvingades Lewis Hamilton bryta med tekniska problem.

– Jag tror att det kanske var växellådan som gav upp, säger Hamilton till Viasat Motor.

Webber stark i täten

Det var dramatiskt i täten, tävlingsledningen hårdgranskade Sebastian Vettel eftersom han backat av för mycket när säkerhetsbilen kom ut och Mark Webber jagade upp i täten. Vettel fick ett drive through-straff och det skakade om i resultatlistan. Mark Webber körde 43 varv på de supermjuka däcken och det gick vansinnigt fort. Australiern skaffade sig ett tillräckligt stort försprång så han klarade däckbytet utan att tappa sin ledning.

Längre bak i fältet hade Rubens Barrichello och Michael Schumacher en stenhård fajt om tiondeplatsen. Barrichello var snabbare, men Schumacher täppte igen alla luckor. När Barrichello fick läge att köra om vägrade Schumacher att vika ner sig och brasilianaren var en hårsmån från att hamna i muren.

– Det borde vara svartflagg, det där var hemskt, ropade Barrichello på teamradion.

Mark Webber vann loppet före Fernando Alonso och Sebastian Vettel.