”Alla använder sig av stallorder”

Alla struntar i förbudet, enligt Nelson Piquet Jr

1 av 2 | Foto: AP
Nelson Piquet Jr.
SPORTBLADET

Stall order är förbjudet inom F1.

Det struntar stallen i:

– Alla använder sig av dem, säger Nelson Piquet Jr.

Han fick sparken från Renault förra sommaren och har sedan dess varit mest uppmärksammad för att han avslöjade det faktum att han på order av bland annat sin manager och teamchef Flavio Briatore kraschat medvetet under ett lopp 2008 för att hans teamkollega Fernando Alonso skulle dra fördel av det.

– Jag var den unge föraren som kom till Alonsos team, han var dubbel världsmästare och stallchefen Briatore hans bäste vän. Han fick all uppmärksamhet, säger Piquet till den brasilianska veckotidningen 'Istoé.

”Alla blir irriterade på honom”

Samtidigt menar han att läget är annorlunda för hans landsman Felipe Massa som numera är Alonsos stallkamrat i Ferrari, även om Massa tvingades lämna företräde åt sin kollega under Tysklands GP.

– För Massa är det annorlunda, han var före Alonso hos Ferrari, han känner teamet och han har bra kontakt med FIA:s president Jean Todt som fortfarande har mycket att säga till om hos Ferrari, säger Nelson Piquet.

– Fernando är duktig, snabb och smart i alla avseenden. Han är tillräckligt smart för att vara juste mot dig och vinna ditt förtroende, men under loppet så hjälper han dig inte. Han arbetar med teamet, ser hur de andra teamen ser på hans stalls strategi och är enormt fokuserad på det som är viktigt för honom. Han vill alltid ha mer, han kräver mer, försöker allt och alla blir irriterade på honom. Men när han har en stark position i teamet så får han allt.

”Alla använder teamorder”

Enligt Nelson Piquet, som numera försöker att skapa sin en plats i amerikanska NASCAR, påpekar att situationen hos Ferrari inte är unik:

– Alla team använder sig av teamorder, det är inte bara Ferrari, säger han.

– Men normalt sett så försöker man att fixa till det på ett snyggt sätt. Man kanske bromsar lite tidigt i slutet av en raka och låter teamkollegan stänga till luckan för att sedan köra om. Självklar t är det lite svårare när det handlar om ledningen i loppet, men han hade inte behövt göra det så tydligt. Men han ville väl retas med teamet och ställa till med lie uppståndelse för detta är en helt normal situation,.. Ferrari använde sig av den vänliga koden, din teamkompis är snabbare än vad du är. Det är klart att Felipe förstod det, men han ville klargöra att om han hade fått bestämma så hade han inte blivit omkörd.

Bestämmer på förhand

Nelson Piquet förklarar också att stallet redan inför racet klargörs vilken förare som ska ha fördelen att köra om och var den omkörningen ska ske:

– På mötet inför loppet så går man klart och tydligt igenom vad som gäller. Teamet tar fram en kod som man använder sig av om en förare ska släppa förbi den andra. Normalt sett tar man också fram ett ställe, oftast är det två, där det är möjligt att genomföra en sådan manöver.

Felipe Massa och Nelson Piquet pratar inte med varandra, detta sedan Chrashgate 2008. Massa anser fortfarande att han förlorade VM-guldet på att Piquet kraschade och säkerhetsbilen kom ut på banan.