Ferraris nya bil är här

Kolla in de färska bilderna

1/42
SPORTBLADET

Här är gudinnan som ska föra Ferrari tillbaka till tronen.

- Vi måste vinna i år och vi ska göra allt för att lyckas, säger Ferraris president Luca di Montezemolo.

Att Ferraris Fernando Alonso förlorade VM-titeln på ett strategiskt felaktigt beslut i det sista loppet sitter som en tagg hos Ferrari. Därför har teamet nu gjort allt för att hitta rätt 2011.

De har förändrat strukturen i teamet och tagit in nytt, meriterat folk som McLarens Pat Fry och Neil Martin i från Red Bull.

– Vi vill nå våra målsättningar för att leva upp till vårt rykte. F150 har byggts med ett enda mål framför ögonen och det är så enkelt att vi inte ens måste säga vad det är, säger teamchef Stefano Domenicali och han syftar på de båda VM-titlarna.

Italienska flaggan på bilen

Årets bil, F150 har fått sitt namn för att fira Italiens enande för 150 år sedan. Till utseendet påminner bilen om sin föregångare, men Ferraris nya logotype sitter på sidan av motorhuven och på baksidan av den nya bakvingen syns Italiens flagga.

- Men jämfört med hur bilen ser ut nu och till testerna nästa vecka så kommer bilen att se helt annorlunda ut till det första racet, säger Luca di Montezemolo i samband med presentationen.

- Det har gjorts ett par regeländringar och därför är det viktigt att bilen är tillförlitlig. Vårt mål är att köra så många kilometer som möjligt under det första testet för att se hur tillförlitlig bilen är och för att lära känna de nya däcken i från Pirelli.

”Lika snabb som vacker”

2011 är det en ny däckleverantör, den dubbla diffusorn har förbjudits och KERS är tillbaka. Det innebär en ny utmaning för förarna.

- Vi måste vänja oss vid en ny körstil och vid KERS. Det blir ett svårt år, vi måste lära oss mycket. Men jag känner att jag kommit in bra i teamet och har hjälpt till att utveckla den här bilen, säger VM-tvåan Fernando Alonso.

- Jag hoppas att den är lika snabb som den är vacker.

Om vädret tillåter ska Fernando Alonso köra ett par varv med bilen i Fiorano under eftermiddagen, men detta bryter inte mot förbudet mot tester eftersom Ferrari i så fall ska filma det för sponsorernas räkning.

På lördag får Felipe Massa sätta sig bakom ratten en stund, men de första testerna sker den 2 februari i Valencia. Då inleder Fernando Alonso med två testdagar, sedan får Felipe Massa köra under den tredje och den fjärde dagen.