Sportbladet

RATTKAOSET

Barrichello: Går knappt att koncentrera sig på körningen

Här syns förra årets F1-ratt. Detta år har den uppgraderats med ännu mer knappar, något som enligt förarna försvårar körningen.
Här syns förra årets F1-ratt. Detta år har den uppgraderats med ännu mer knappar, något som enligt förarna försvårar körningen.

F1-sporten hotas av kaos.

I cockpit.

Aldrig tidigare har det varit så många knappar på ratten.

– Det går knappt att koncentrera sig på körningen längre, säger Rubens Barrichello.

Inför årets säsong är KERS tillbaka, det elektroniska system som vissa team använde sig av redan 2009 och som ger förarna möjligheten att spara energi så att de kan trycka på en knapp och få extra hästkrafter vid ett tillfälle per varv. Detta är för att underlätta i omkörningen.

Sedan finns ytterligare en nyhet i år, den rörliga bakvingen. Tanken är att förarna ska kunna sänka den för att suga sig upp bakom en framförvarande förare och skaffa sig en bättre position för att köra om. Detta får naturligtvis inte göras hela tiden utan det är reglerat och får bara användas när man är en sekund efter framförvarande bil – och detta aktiveras också via en knapp på ratten.

”Inte roligt längre”

– Det går knappt att koncentrera sig på körningen längre. Det är för många knappar på ratten. Det är inte roligt längre, säger Williams rutinerade förare Rubens Barrichello till Motorsporttotal.

– Sedan ska man växla också och mitt i allt det är det någon som snackar på radion och ber en att trycka in en knapp lite tidigare. Jag kan bara hoppas att detta förbättrar showen till hundra procent, annars är detta inget roligt längre.

I veckan som gick avslutades de första testerna i Valencia, Spanien, och det handlade mest om att samla kilo-meter, testa tillförlitligheten på bilarna, lära känna däcken och vänja sig vid arbetet i cockpit.

Värd en halv miljon

– Allt ska sedan göras vid precis rätt tillfälle och i rätt ordning, det blir mycket extra jobb för oss. Vårt arbete borde vara att fatta ratten och köra, säger världsmästaren Sebastian Vettel.

– I år är det en helt annan värld än tidigare.

En ratt är en hel vetenskap, den är gjord av kolfiber, silikon och titan.

Den väger inte mer än ett kilo, är byggd av ungefär 120 olika delar och tar ungefär 100 timmar att bygga.

Den är värd ungefär en halv miljon kronor – och den är en väl bevarad hemlighet. Alla stall har olika rattar och ingen vill visa upp årets modell för någon annan. På de bilder som ändå publiceras så har ofta vissa väl valda delar retuscherats bort.

– Men detta blir en utmaning för oss alla, de som lär sig snabbt kommer att ha en fördel, säger Ferraris Fernando Alonso.

– Men det är inte enkelt och när du tappar koncentrationen så presterar du sämre.

FAKTA

SNACK/F1-förarna om nya superratten

Michael Schumacher, Mercedes:

– Det är inte så att man trycker på en knapp och flyger förbi den som kör framför, men man får en bättre möjlighet att ta rätt position. Tidigare var det inte så och detta är ett steg i rätt riktning. Jag ser fram emot att lära mig och använda mig av knapparna.

Vitalij Petrov, Renault:

– Som förare kommer man att ha mycket att göra, men så är det. Det är inte så komplicerat, men behöver bara vänja sig vid det.

Jenson Button, McLaren:

– Vi kommer att ha mycket att göra i cockpit i år och det är mycket att lära sig. Men det är också en del av utmaningen och till säsongsstarten så går det av gammal vana. Det är bara roligt med nyheter.