Sportbladet

Tre vinnare – ingen vet vem som är bäst

”Har aldrig varit så svårt”

Fernando Alonso, Vitalij Petrov och Mark Webber.
Fernando Alonso, Vitalij Petrov och Mark Webber.Foto: AP

Tre tester.

Olika team i topp.

Men vad säger de egentligen?

- Det har aldrig varit så svårt att tolka vintertesterna som i år, säger Red Bulls Mark Webber.

Till årets säsong har F1 fått en ny däckleverantör, en leverantör som tycker att det är viktigt med show på banan och att det ska vara flera depåstopp under ett race.

Men Pirellis taktik har också gjort det enormt svårt att tolka vinterns tester. För det skiljer så enormt mycket på de olika däcktyperna, det kan skilja upp till tre sekunder mellan det supermjuka och det hårda däcket. Sedan tillkommer det faktum att det kan skilja över 100 kilo i vikt på bränslet i bilarna - och bara det kan göra upp till fyra sekunder.

”Skillnaden är enorm”

På ett enda varv.

- Skillnaden på de supermjuka och de hårda gummiblandningarna är enormt stor, mer än en sekund. Dessutom så slits däcken enormt hårt redan första varvet, förklarar McLarens VD Jonathan Neale för webtv-programmet The flying Lap

- Om någon kör med mjuka däck och mycket bensin så kan han se jättesnabb ut det första varvet, men nästa varv är sedan en sekund långsammare och varvet efter går ytterligare en sekund långsammare. Därför är det väldigt rörigt när man ser på bästa tiderna efter en dag och det ger inte så mycket. Ingen vet hur mycket bensin någon annan haft ombord.

Och om däcken och bränslemängden kan göra att det plötsligt skiljer flera sekunder, ja då har det ingen större betydelse om någon är tre tiondelar snabbare än någon annan...

- Det har aldrig varit så svårt att tolka vintertesterna som i år, säger Red Bulls Mark Webber till James Allan on F1.

- Vi har alltid haft svåra vintrar med nya regler, men eftersom det nu är så stor skillnad på vilka mängder bränsle som bilarna har så blir det enormt svårt att tolka tiderna. Man kan köra med extremt mycket bränsle, med lagom mycket eller med nästan tom tank och det har en enorm påverkan på tiderna.

150 kilo bränsle

Och eftersom det inte är några tankstopp under racen längre så startar bilarna med mer än 150 kg bränsle - och kommer i mål med närmare tom tank.

Ett test återstår, men exakt vem som står var, det lär vi veta först i Australien den 27 mars.

FAKTA

Plus och minus i de tre inledande testerna:

+

Ferrari

Går som klockan, tillförlitliga och med bra tider. Det enda problemet verkar vara namnet på den nya bilen.

+

Red Bull

Trots ett problem i Barcelona senast presterade Sebastian Vettel topptider och Red Bull verkar vara ett toppteam, precis som i fjol.

+

Renault

Gjorde en topptid med Robert Kubica innan hans skada, men även Nick Heidfeld verkar ha hittat rätt. Kan överraska.

-

McLaren

Har stått för mycket still i depån. Problem med tillförlitligheten och har inte haft rätt reservdelar på banan.

-

Mercedes

Hade hoppats på topptider, har gjort det vid två tillfällen men verkar ändå ha en bit upp till Ferrari och Red Bull.

-

HRT

Har efter tre tester bara en förare under kontrakt. En månad till säsongsstarten och man letar fortfarande efter bäst förare - med mest pengar. Kan den ekvationen fungera?