Alonso tillbaka i förarsätet

Leder inför avslutningen

Foto: Getty
SPORTBLADET

Han ledde VM efter det första racet.

Sedan föll han.

Men nu är han tillbaka.

Som VM-ledare när två race återstår.

- Självklart är det bättre att vara jagad än att jaga, säger Fernando Alonso.

Den dubble världsmästaren vann i premiären 2010, men sedan var vårsäsongen tung. Vändningen kom i somras och sedan dess har Ferrariföraren plockat mest poäng av samtliga förare i sätet.

Leder med två race kvar

Och två race i från slutet leder han nu VM med elva poäng.

- Min statistik under den andra halvan av säsongen är verkligen intressant, på sju lopp har jag tagit 133 poäng och på de sista fyra loppen har jag tagit 90 poäng. Därför tycker jag så här i efterhand att det hade varit skönt om säsongen hade startat på Hockenheim, citeras han av Motorsporttotal.

Det var där som han under uppmärksammade förhållanden gick om teamkompisen Felipe Massa som var i ledningen av racet. Ferrari fick sedan böta 100 000 dollar för att de använt sig av stallorder, men Fernando Alonso fick behålla poängen.

Det gör att han har sju poäng mer än vad han hade haft om han var tvåa i mål i Tyskland, då hade försprånget till Mark Webber bara varit fyra poäng.

– Avstånden mellan förarna är ändå så små, ställningen säger inte så mycket. Det behövs bara ett enda lopp så kan förhållandena se helt annorlunda ut, det såg vi i Sydkorea, säger Fernando Alonso som vann sedan de båda Red Bullbilarna tvingats bryta.

Lämnade loppet

Mark Webber lämnade racet sedan han kraschat och Sebastian Vettels motor gick sönder.

– Men eftersom vi vet att vi har avgörandet i våra egna händer är det något mer avslappnat. Vi måste göra vårt bästa och nyttja den situationen vi har försatt oss i på allra bästa sätt. Den enda skillnaden jämfört med tidigare är att vi nu ligger före våra konkurrenter och därför måste vi inte räkna så mycket, säger den dubble världsmästaren.

– Vårt förhållningssätt har inte förändrats så mycket, vi försöker alltid att göra en riktigt bra helg. Av olika orsaker lyckades vi inte med det under inledningen av säsongen, vi hade problem med jämnheten. Självklart kunde bilen konkurrera, men den hade olika problem och problemet låg hos de olika banorna. Men vi har lyckats höja oss enormt de senaste tre månaderna.

Och nu är han och Ferrari i ledningen av mästerskapet när bara två tävlingar återstår.