Jorden runt på 80 timmar

SPORTBLADET

Två avgörande race på en vecka.

I olika delar av världen.

För F1 har det varit ett 80 timmar logistiskt vansinne.

För fansen är det en underbar vecka, i söndags var det ett spännande F1-lopp i Brasilien och nu på söndag avgörs finalen i Abu Dhabi, 14 flygtimmar eller 12 500 km bort.

För teamen har det varit ett helvete.

Det som annars tar ett par dagar att färdigställa skulle nu fixas på ett par timmar och då handlade det inte bara om att förflytta människor och fordon utan även om att riva depåerna – och bygga upp allt igen.

På cirka 80 timmar.

För redan i går stod allt färdigt i Abu Dhabi.

– Detta är den största aktion som jag varit med om, någonsin, säger Williams team-manager Dickie Stanford till Auto, Motor und Sport.

Direkt efter målgång i söndags började teamets kamp mot klockan. Ingenjörer, mekaniker och cateringpersonal rev depåer och motorhome. Det jobb som vanligtvis tar nio timmar skulle nu vara färdigt på sex. Klockan 22.00 lokal tid, inte ens sju timmar efter målgång, skulle allt vara packat i containrar.

Rev alla depåer

Det handlade om två chassin, fyra motorer och ungefär 30 ton reservdelar och all inredning i depå och motorhome.

Men innan bilarna kunde packas måste de plockas isär.

– Först suger vi ut all bensin, tanken och alla ledningar måste vara helt tomma inför flygresan och sedan måste alla metalldelar som hör till upphängningen tas bort och röntgas för att se om det är några inre skador. Om vi hittar en skada någonstans måste vi meddela fabriken direkt och samma sak gäller för växellådan, säger Dickie Stanford.

Packar handbagaget

– De delar som är trasiga på något sätt tar vi med i handbagaget tillbaka till England.

Nio ingenjörer och tre mekaniker flög en extra omväg via England under natten till måndag.

De hade med sig alla trasiga delar och lämnade dem till fabriken och tog med sig nya i handbagaget till Abu Dhabi.

Eftersom kolfiberdelarna bara kan undersökas på fabriken så tog de med sig alla karbondelar till upphängningen i handbagaget när de flög hit.

Motorerna plomberas

Motorerna plomberades av FIA i Brasilien och träningsmotorerna sattes på bilarna. Man bytte kylare, tog bort alla elektroniska delar och packade sedan all hydraulik, underredet och hjulen för sig.

Totalt fraktades 200 lastbilar med fem fraktflygplan de 12 500 kilometerna från Brasilien till Abu Dhabi. I onsdags byggdes allt upp igen, hundratals olika delar pusslades

ihop i motorhome och i depån. Det tog ungefär nio timmar. Sedan byggdes bilarna i hop och tävlingsmotorn sättas på för att genomgå ytterligare ett test.

Därefter byttes motor igen inför dagens träningar.

Efter 80 timmars vansinne stod allt på exakt samma sätt igen – på andra sidan jorden.

FAKTA

/Schemat

Söndag

kl 15.45 Racet är över

kl 22.00 Samtliga containers ska vara packade på depåområdet

Natten till måndag:

00.30 Teammedlemmarna lämnar banan och åker till hotellet för att duscha och packa

04.20 Teammedlemmarna reser med Qatar Airways till Doha.

05.00 Flygmaskinerna lyfter från Brasilien till Abu Dhabi. 14 timmars flygresa

Natten till tisdag:

01.20 Teammedlemmarna landar i Doha. Sover ut på hotell

02.00 Fraktplanen landar.

10.00 Teammedlemmarna reser vidare till Abu Dhabi

13-14.00 Teammedlemmar och material anländer till banan arbetet börjar

19.00-20.00 Uppbyggnaden av depån och motorhome står färdig.

Onsdag:

08.00 Arbetet med bilarna inleds.

17.00 Bilarna är färdiga, under tiden har även medarbetarna som haft nya delar i handbagaget anlänt.

Förarna anländer och går eller cyklar ett varv runt banan.

Torsdag:

08.00 Bilarna är färdigmonterade och klara. För förarna väntar nu arbete med media och sponsorer, samt interna möten.

Fotbot: Tiderna är ungefärliga och klockslagen är angivna i lokal tid.