Lotus – en enda stor F1-röra

Kan ha två stall på banan nästa år

SPORTBLADET

Lotus är tillbaka i F1.

Igen.

Nu som Lotus-Renault.

Nej, det handlar inte om ett officiellt samarbete mellan Renault F1 och Lotus F1 Racing där Heikki Kovalainen och Jarno Trulli kör, utan om den brittiska sportbilstillverkaren (vars ägare Proton också är delägare i det Malaysiska teamet) med samma namn.

Det gör det hela komplicerat, nästa år vill två team starta under namnet Team Lotus - Renault.

Ska finnas med i teamnamnet

– Jag kan inte tänka mig en bättre plattform för kommunikation än motorsport och F1, säger sportbilstillverkaren Lotus VD Dany Bahar i en kommentar.

– Vi är mycket väl medvetna om att det är kontroversiellt att använda sig av vårt märke i F1, men jag vill gärna förtydliga detta ytterligare en gång. Vi är Lotus och vi är tillbaka.

Sportbilstillverkaren Lotus har köpt in sig hos Genii Capital som äger 75 procent av Renault och ska nästa år finnas med i teamnamnet.

– Det här samarbetet mellan flera partners ska ge teamet en ny dynamik och göra så att vi kan slåss med de bästa nästa säsong, säger Renaults chef Calos Ghosn.

Lotus F1 Racing, som är ett Malaysiskt team, köpte rättigheterna till namnet Team Lotus så sent som i år och de kör med motorer i från Renault nästa år. De vill också starta under namnet Lotus-Renault...så står det i alla fall på FIAs provisoriska deltagarlista.

Men även Renault vill använda sig av samma namn och bakom de två teamen finns en gemensam nämnare, Proton.

Kan överge namnet

Och de mäktiga männen bakom Proton som äger Lotusgruppen stöttar det nya samarbetet.

– Det är en mycket spännande utveckling som ger fördelar för Lotusgruppen och Proton, säger den förre premiärministern Mahathir bin Mohamad som numera är rådgivare åt Proton.

När det gäller förarna för Lotus-Renault så är Robert Kubica redan klar och det pratas det om att Vitalij Petrov får behålla sin förarplats hos Renault eftersom han har mycket goda kontakter i sitt hemland Ryssland med bland annat Vladimir Putin och Lotus så står det:

”Genii erbjuder Proton (moderkoncernen i från Malaysia) möjligheter att profitera i från affärsförbindelser i Ryssland och andra delat av världen.”

Och när det gäller Tony Fernandes team Lotus så pratas det om att de funderar på att överge namnet för exempelvis Air Asia och hitta en annan huvudsponsor.