Här är alla nya F1-regler 2011

SPORTBLADET

Det är bara tre månader kvar till premiären och uppladdningen inför F1 2011 har redan börjat.

Eftersom flera av er har hört av er och undrat över regeländringarna inför nästa säsong så kommer här en sammanställning av nästa års största förändringar.

Det handlar om nya däck, om att den så hatade regeln mot stallorder försvinner och om att förare kan diskas om de är för långsamma i kvalet.

Sebastian Vettel vann förar-VM i formel 1 2010. Till nästa säsong blir det flera nya regeländringar.
Sebastian Vettel vann förar-VM i formel 1 2010. Till nästa säsong blir det flera nya regeländringar.Foto: AP

Kvalet

Alla förare som är sju procent långsammare än den snabbaste föraren i det första kvalet (Q1) diskvalificeras. Detta för att bli av med eftersläntrarna som ställer till problem för de snabbaste förarna under tävlingen.

Nya däck

Efter förra säsongen sa Bridgestone tack och adjö till F1. Nu är det i stället Pirelli som levererar däck till både F1 och GP2 i tre år.

Ny aerodynamik

Den dubbla diffusorn som Brawn gjorde succé med 2009 är förbjuden 2011. Den rörliga framvingen förbjuds, men efter loppets två inledande varv kan föraren själv förändra bakvingen.

Stallordern

Regeln som förbjuder stallorder, 39.1 strök FIA i går ur sitt regelverk. Istället heter det nu: ”Vi påminner teamen om att saker som skadar sporten styrs av regel 151.c ”. Med andra ord är det öppet för tolkningar.

Knappen

KERS-knappen (Kinetic Energy Recovery Systems) från 2009 är tillbaka och ger extra hästkrafter och en extra skjuts vid ett. Detta för att underlätta omkörningar och spara energi.

Bränsle

Minns ni när Lewis Hamilton drog på ett supersnabbt sista varv och tog pole position i Kanada, men inte själv kunde köra tillbaka till depån? Bränslet var slut. Det får inte hända igen. Efter kvalet måste bilen kunna ta sig tillbaka till depån utan hjälp.

Bestraffning

Maxstraffet höjs i från 100 000 dollar, som Ferrari tvingades betala efter stallordern på Hockenheim, till 250 000 dollar.

Säkerhetsbilen

För att slippa missförstånd, som när Michael Schumacher körde om Fernando Alonso i Monaco, så är det nu förbjudet att köra om när säkerhetsbilen är ute på det sista varvet av racet.

Budgetgräns

Nu får bara 350 medarbetare vara en del av bilens utveckling. Detta för att spara pengar.

Fler race

Välkomna till Indien. Den 30 oktober är det premiär för F1 i Indien. De betyder att det för första gången i historien är 20 lopp.