'Schumi' bäst i test – men räcker det?

Lauda varnar för andra team

Michael Schumacher tog inte en enda pallplats i fjol, ändring i år?
Foto: AP
Michael Schumacher tog inte en enda pallplats i fjol, ändring i år?
SPORTBLADET

Från noll till hundra.

Michael Schumacher och Mercedes var överraskande bäst i test.

Men räcker det för en topp placering?

Efter fredagen i Barcelona då Michael Schumacher slog till med hela testets bästa tid (1.21,268) har konkurrenter och experter börjat prata om Mercedes med lite mer allvar i rösten.

- Mercedes har verkligen lagt på en rem, nu har de klättrat upp i topp på listan av favoriter, säger den regerande mästaren Sebastian Vettel till Bild am Sonntag och Michael Schumacher själv kommenterar sin tid:

- Faktum är att man ska ta oss på allvar, min tid var inte dålig.

Och även om tester är tester där bränslemängderna varierar mellan bilarna och förarna kör med olika däck så är det värt att komma i håg att tiden sattes på mjuka däck, inte super mjuka. Dessutom hade Mercedes en positiv utvecklingskurva under hela veckan.

- Detta är ett stort steg framåt, säger F1-experten Niki Lauda till BAMS.

- Tiderna är riktigt bra och är de så bra är Mercedes ett toppteam i Melborune, men samtidigt så ska vi varna för Ferrari och Red Bull som varit jämna under teserna och det har inte Mercedes varit.

Uppdaterade hela veckan

Under hela veckan i Barcelona kom Mercedes med uppdateringar av bilen, först med ett nytt avgasrör, sedan smalare sidepods, förbättringar på luften till bromsarna, en ny fram- och bakvinge och dessutom har Mercedes fältets kortaste avstånd mellan hjulen fram och bak för att få ut max av diffusorn.

- Till slut hade vi alla delar på bilen och vi försökte att få ut max av den och hitta rätt balans.

Men detta har också gjort dem lite nervösa:

- Om detta räcker kan jag inte säga, säger teamchef Ross Brawn till Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung.

- Kanske kan de andra hitta ett snäpp till. VI vill ha en bil som kan vinna och bästa tiden på ett test förändrar inte det, för vi vet inte vad den tiden egentligen är värd.

Ferrari och Red Bull imponerar

Annars har både Ferrari och Red Bull varit starka under försäsongen och visat upp en imponerande tillförlitlighet.

Säsongen startar i Australien nästa vecka.

FAKTA

Förändringarna på bilen:

Hjulavståndet

Mercedes har det kortaste avståndet mellan fram och bakhjulen i hela fältet. Nio centimeter kortare än Red Bull, fem cm kortare än Ferrari och 27 cm kortare än McLaren. Detta för att få ut max av diffusorn och förlora så lite fart som möjligt. Ross Brawn var även mannen bakom den dubbla diffusorn som gav Jenson Button VM-titeln 2009.

Bakvingen

Precis som hos alla andra är den rörlig. En gång per varv får den sänkas, det ger upp till en halv sekund på rakan. Sedan måste föraren höjda den igen i kurvan, annars kör han av....

Framvingen

Mercedes jobbar med två olika framvingar båda är helt nya, föraren får sedan själv välja vilken han vill ha under racen. Den ska se till att luften strömmar så perfekt som möjligt under bilen.

Sidepods

Har förändrats eftersom den första versionen blev så varma att de skadade karossen. Dessa har en liten midja på sig, allt för aerodynamikens skull.

Avgasröret

Mitt på sidepodesn, strax över marken, sitter avgasröret. Den vara luften strömmar då in under bilen tidigare än tidigare vilket gör att bilen pressas mot underlaget.

Källa: BAMS, Motorsporttotal, Motorsportmagazin.