Button träningsnabbast

Osäkert om Virgin får köra

Jenson Button
Foto: Getty
Jenson Button
SPORTBLADET

Bilen har byggts om efter testerna.

Det tycks ha hjälpt.

Jenson Button var snabbast i Melbourne.

Efter testerna var McLaren väldigt besvikna, bilarna hade tvingats till för många reparationer i depån under testerna och de var inte heller tillräckligt snabba.

Därför bestämde sig teamet för att göra radikala förändringar till säsongsstarten och även om Jenson Button och Lewis Hamilton bara var sexa och sjua under förmiddagens träning så var trenden positiv.

”Stirra inte för mycket på tider”

Och på eftermiddagen var Button, mästare 2009, snabbast av alla. Han körde ett varv på 1:25.854 , därmed var han 0,132  snabbare än till teamkollega.

- Den här dagen har visat att bilen är precis så tillförlitliga som den måste vara och det är prefekt, säger Button i en kommentar:

- Så var det inte under vintern. Därför är det en härlig känsla att ha en bil som kör precis så många varv som man vill köra. Det betyder också att vi kunde koncentrera oss på att arbeta med inställningarna och förbättra bilen.

Men som alltid är det svårt att värdera tiderna i från fredagens träningar, bilarna genomför olika program och har dessutom olika mycket bränsle ombord.

- Men jag tror inte att man ska stirra allt för mycket på dagens tider och därför är jag själv inte överlycklig heller, men det var en positiv dag. Vi kunde köra mycket, jag hade en bra känsla i bilen oavsett hur mycket bränsle vi hade med oss, säger Button.

- Det nya avgassystemet har definitivt förbättrat bilen. Den känns bättre, mer komplett.

Hamilton är nöjd

Även Lewis Hamilton var nöjd med det nya avgassystemet och det nya underredet:

- Det var verkligen en positiv dag. Min första känsla är att bilen är bättre, men vi måste naturligtvis invänta morgondagen, säger han.

- Men jag tror att vi kan vara på jakt efter ett par poäng.
 

Annat att notera är att:

Nykomlingen Paul di Resta slog sin teamkompis Adrian Sutil.

HRT bara lyckades få till ett installationsvarv med den nya bilen. Vitantonio Liuzzi kom ut på banan när det var två minuter kvar av passet.

Virgin kommer att få problem, frågan är om förarna får startar under söndagen. Den nya 107 procentsregeln kan mycket väl bli ett hinder för Timo Glock och Jerome D'Ambrosio. Sett till tiderna på träningarna hade de inte fått köra racet.

FAKTA

Resultat den andra träningen:

Placering, förare, team, tid, tidsskillnad, antal varv

1.  Button         McLaren-Mercedes      1m25.854s            32

 2.  Hamilton       McLaren-Mercedes      1m25.986s  + 0.132   31

 3.  Alonso         Ferrari               1m26.001s  + 0.147   28

 4.  Vettel         Red Bull-Renault      1m26.014s  + 0.160   35

 5.  Webber         Red Bull-Renault      1m26.283s  + 0.429   33

 6.  Schumacher     Mercedes              1m26.590s  + 0.736   31

 7.  Massa          Ferrari               1m26.789s  + 0.935   34

 8.  Perez          Sauber-Ferrari        1m27.101s  + 1.247   39

 9.  Barrichello    Williams-Cosworth     1m27.280s  + 1.426   34

10.  Rosberg        Mercedes              1m27.448s  + 1.594   23

11.  Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari    1m27.525s  + 1.671   31

12.  Petrov         Renault               1m27.528s  + 1.674   29

13.  Heidfeld       Renault               1m27.536s  + 1.682   22

14.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari    1m27.697s  + 1.843   30

15.  Kobayashi      Sauber-Ferrari        1m28.095s  + 2.241   35

16.  di Resta       Force India-Mercedes  1m28.376s  + 2.522   33

17.  Sutil          Force India-Mercedes  1m28.583s  + 2.729   31

18.  Maldonado      Williams-Cosworth     1m29.386s  + 3.532   29

19.  Kovalainen     Lotus-Renault         1m30.829s  + 4.975   22

20.  Trulli         Lotus-Renault         1m30.912s  + 5.058   23

21.  D'Ambrosio     Virgin-Cosworth       1m32.106s  + 6.252   36

22.  Glock          Virgin-Cosworth       1m32.135s  + 6.281   30

23.  Liuzzi         HRT-Cosworth        ingen tid           1