Förarna sågar nya regler – kan strejka

”Vi har en enorm makt”

SPORTBLADET

Ny säsong och nya regler - som förarna inte gillar.

Därför pratas det om strejk.

- Vi förare har en enorm makt, säger mästaren Sebastian Vettel.

- Vi kan säga, okej då kör vi inte.

Tidigt i morgon är det dags för F1-premiär i Australien och till den här säsongen har F1 återigen gjort regelförändringar. Bland annat är hybridsystemet KERS är tillbaka. Det innebär att föraren kan trycka ner en knapp en gång per varv och få 82 hästkrafter under 6,6 sekunder. Dessutom är bakvingen justerbar och den får förare själv förändra inom ett visst område på banan. Detta är gjort för att förenkla omkörningarna.

- Det betyder mer arbete för oss. Vi måste hela tiden trycka på knappen och det är inte helt enkelt. Under tärning och kval tillkommer även den rörliga bakvingen, på loppet är den bara aktuell om man kan köra om killen framföra. Men när det gäller KERS är det så att man måste titta på displayen och trycka på knappen samtidigt.

En säkerhetsrisk

Han menar att det är en säkerhetsrisk, att det går åt för mycket energi till att göra annat än köra racerbil. Samma åsikt har veteranen Rubens Barrichello:

- Med KERS måste man titta på ratten för att hålla koll på talen så att man vet hur mycket man kan spara för att nyttja det vid rätt tillfälle och det gör att man inte tittar rakt fram hela tiden, säger han till Motorsporttoal.

- Jag är rädd för att vi kommer att få se olyckor. Man kommer att testa gränserna. Förra året var vi tvungna att höja knät för att jobba med F-ducts och jag körde igenom Eau Rouge i Belgien med bara ett ben på golvet. Det är inte det som är meningen, så ska det inte vara, Kanske är det för mycket just nu.

”De flesta är överens”

Förarnas förening diskuterar nu de nya reglerna.

- De flesta förarna är överens, detta kan vara en säkerhetsfråga under vissa omständigheter. Men vi måste avvakta, säger Sebastian Vettel till Autosport.

- Om det blir en stor grej är det viktigt att vi förare håller i hop. Står vi enade är vi mäktiga och kan säga, okej, då kör vi inte.

FAKTA

Förändringar

Kvalet: Alla förare som är sju procent långsammare än den snabbaste föraren i det första kvalet (Q1) diskvalificeras.

Nya däck:Pirelli levererar däck till både F1 och GP2 i tre år. Under testerna har det visat sig att däcken inte håller mer än max 15 varv, vilket gör att det blir fler depåstopp. Förarna befarar att det kan bli upp till fyra stopp.

Ny aerodynamik: Den dubbla diffusorn som Brawn gjorde succé med 2009 är förbjuden 2011. Den rörliga framvingen förbjuds, men efter loppets två inledande varv kan föraren själv förändra bakvingen vilket ökar farten med 15 km/tim . Den får sänkas under de sista 600 meterna på den längsta rakan om föraren är mindre en än sekund efter framförvarande bil.

Stallordern: Regeln som förbjuder stallorder, 39.1 strök FIA i går ur sitt regelverk. Istället heter det nu: ”Vi påminner teamen om att saker som skadar sporten styrs av regel 151.c ”. Med andra ord är det öppet för tolkningar.

Knappen: KERS-knappen (Kinetic Energy Recovery Systems) från 2009 är tillbaka och nu hat man höjt bilens mista vikt med 35 kilo eftersom det var ett problem senast. Ett knapptryck ger 82 extra hästkrafter under 6,6 sekunder.

Sextimmarsregeln: Under natten får ingen arbeta på bilen under sex timmar.

Växellådan: Ska hålla i fem och inte bara fyra race.

Bränsle: Efter kvalet måste bilen kunna ta sig tillbaka till depån utan hjälp.

Bestraffning: Maxstraffet höjs i från 100 000 till 250 000 dollar. Tävlingsledningen kan också diskvalificera en förare i efterhand eller stänga av honom under kommande race.

Säkerhetsbilen:

Under två varv ska bilarna köra ungefär 40 procent långsammare än vid ett race för att de ska kunna formera sig, ingen får köra igenom depån utan att byta däck och när säkerhetsbilen är ute är det grönt ljus vid utgången av depån.

Dessutom är det förbjudet att köra om när säkerhetsbilen är ute på det sista varvet av racet.

Budgetgräns: Nu får bara 350 medarbetare vara en del av bilens utveckling.