Vettels attack – på nya ratten

”Vi ska tävla och inte hålla på och leka med knappar”

Den nya ratten (Klicka på bilden för större version).
Den nya ratten (Klicka på bilden för större version).
SPORTBLADET

Här är ratten som hjälpte Sebastian Vettel till en överlägsen seger.

Och som gör honom rasande.

Sebastian Vettel rasar över den nya KERS-ratten. Samma ratt som hjälpte honom till en överlägsen seger senast i premiären.
Foto: Foto: AP
Sebastian Vettel rasar över den nya KERS-ratten. Samma ratt som hjälpte honom till en överlägsen seger senast i premiären.

En F1-ratt är allt annat än en ratt. Det är ett högteknologiskt instrument som kostar runt 230 000 kronor, består av 120 olika komponenter och väger ungefär 1,3 kilo. Den har minst 23 olika knappar och spakar. Det är tre knappar mer än förra året, två för KERS och en för den justerbara bakvingen.

Det har gjort världsmästaren riktigt irriterad:

– Vi är trots allt bara racerförare. Vi ska tävla och inte hålla på och leka med knapparna på ratten, säger Sebastian Vettel till Sport Bild.

”Kan snabbt bli farligt”

– Det är inte enkelt att köra racerbil och den senaste tiden så har vi förare hela tiden fått mer att göra. Vi måste justera KERS och den rörliga bakvingen, gör vi inte det så tappar vi tid. Jag tycker att vi borde koncentrera oss på att köra för om vi måste hålla på med en massa andra saker så kan det snabbt bli riktigt farligt.

Även om han tillhör den generationen som är van vid att styra mycket själv i från ratten så tycker han att det har blivit för mycket för förarna att arbeta med under racen:

– Tidigare år så har det varit förarens eget beslut att ändra inställningarna på ratten, vi kunde få en bättre känsla i bilen så det var okej, men det var inget måste, säger Vettel.

Avstod från KERS – vann

– Men om vi inte trycker in knapparna nu så förlorar vi automatiskt två, tre eller fyra tiondelar. Jag är inte helt säker på att det är rätt.

Under premiärhelgen var Sebastian Vettel överlägsen, både under kvalet och racet. Då var det två av knapparna på ratten som han aldrig behövde använda.

Red Bull valde då att avstå i från KERS, men till nästa veckas tävling i Malaysia är det möjligt att systemet är med.