Vingen avgör

Vettel favorit i Malaysia – tack vare Red Bulls superbil

Kollar in fronten Lewis Hamilton kollar in sin egen och konkurrenten Sebastian Vettels bil. ”Såg ni Vettels framvinge? Kanterna ligger på marken. Det ger i alla fall en halv sekund”, sa han efter första tävlingen i Australien.
Foto: AP
Kollar in fronten Lewis Hamilton kollar in sin egen och konkurrenten Sebastian Vettels bil. ”Såg ni Vettels framvinge? Kanterna ligger på marken. Det ger i alla fall en halv sekund”, sa han efter första tävlingen i Australien.
SPORTBLADET

I Australien var Sebastian Vettel överlägsen – men tysken kan köra ännu snabbare.

I Malaysia får hans bil fler hästkrafter.

I F1-premiären var Red Bulls Sebastian Vettel oslagbar. I kvalet var han ungefär en sekund snabbare än närmsta konkurrent och i loppet var han 22 sekunder före McLarens Lewis Hamilton.

– När de har ett sådant övertag nu så kommer de att vara ännu bättre på banor som kräver bra aero-dynamik, som Silverstone, suckade Lewis Hamilton efter loppet.

Den stora hemligheten bakom Sebastian Vettels fantastiska fart är, enligt flera experter, framvingen. Det sägs att den sänks när bilen kör i höga hastigheter vilket gör att det blir mer ”downforce” – och bilen går ännu snabbare.

Hamilton klagade

– Såg ni Vettels framvinge? Kanterna ligger på marken. Det ger i alla fall en halv sekund, sa Lewis Hamilton och krävde att FIA skulle titta extra på den.

Men vingen klarar testet.

FIA lägger 100 kilo till höger och till vänster om mitten av vingen och då får vingen bara sänkas 20 millimeter.

– McLaren har tagit fram en bil vars bakdel ligger väldigt nära marken och därför kan de inte ha en framvinge som ligger djupt. Vi, däremot, har en väldigt hög bakdel och kan därför lägga fronten betydligt djupare. Det är enkel matematik, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till Motorsporttotal.

Ännu starkare

Till loppet i Malaysia finns det en risk att Sebastian Vettel blir ännu starkare än senast. Stallet bygger in hybridsystemet KERS, vilket inte användes i premiären.

Då får hans Red Bull 82 nya hästkrafter under 6,6 sekunder varje varv. Banan i Sepang har två raksträckor som är en kilometer långa var och där kan KERS ge en fördel på en halv sekund per varv.

– Sebastian är otroligt avslappnad, jag hoppas han skakar fram ett fantastiskt kvalvarv. Han har hittat sin plats hos oss. Det gör honom snabbare än i fjol, säger Horner till Auto Bild Motorsport.