Anna Andersson: F1 har blivit racing igen

Nu ser vi fram mot säsongen i Europa med glädje

SPORTBLADET

Sebastian Vettels segersvit bröts, Lewis Hamilton placerade McLaren i toppen och Mark Webber körde som en gud.

Men det är inte det som stannar kvar i tankarna efter Kinas GP.

Det är det faktum att F1 äntligen har blivit racing igen.

Varför sätta klockan på 09.00 en söndag när Sebastian Vettel ändå har pole positon. Han vinner väl igen.

Den reaktionen mötte jag i från flera håll inför Kinas GP.

Men ni som valde att strunta i racet gjorde en riktig miss. Säsongens tredje F1-lopp bjöd på racing i från start till mål, faktum är att de åtta sista varven var den bästa avslutning som jag kan minnas att jag sett på en torr bana.

Lewis Hamilton, McLaren, snodde ledningen i från Sebastian Vettel, Red Bull, fyra och ett halvt varv i från mål. Mästaren Vettel kämpade med allt han hade, utan KERS som ger extra hästkrafter under sex sekunder per varv, med blankslitna däck och utan någon kommunikation med teamet.

Radion var trasig.

Webber gick om på sista varvet

Samtidigt körde hans stallkompis Mark Webber upp sig i från en 18:e plats i starten och två varv i från mål körde han om Mercedes Nico Rosberg som var fyra, och ett varv i från mål petade han ner McLarens före detta världsmästare Jenson Button i från prispallen.

Killen som misslyckades fullständigt i lördagens kval valde helt rätt däckstrategi och körde upp sig 15 placeringar. Det är helt fenomenalt.

Efter racet skämtade han om att man kanske skulle strunta i kvalet och Lewis Hamilton pratade också om att det numera är viktigt att välja rätt strategi redan i kvalet – och det är just hanteringen av däcken som är den stora hemligheten i år.

Pirelli som inför säsongen sa att de ville skapa mer action och en bättre show har verkligen lyckats. F1 är i år racing från den första metern till den sista och förarna måste kunna hantera däcken.

Annars har de ingenting i toppen att göra.

Äntligen vann Hamilton igen

Lewis Hamilton är ett perfekt exempel på det. Han har haft stora problem med däcken under de två inledande loppen och han har tagit varenda chans han fått att gnälla på den nya däckleverantören, men i Kina lyssnade han på stallet som upprepade gånger bad honom att vara varsam med däcken.

Och han tog sin första seger för i år.

Han har inte stått högst upp på prispallen sedan loppet på Spa i augusti 2010 och den här framgången i kombination med att han nog har hittat rätt i relationen till däcken kommer att göra honom till ett mycket stort hot mot Sebastian Vettel i år. Nu väntar vi bara på att Ferrari och Mercedes ska återuppstå strax efter påsk – och med tanke på hur viktig däckstrategin är så kommer det att vara väldigt små marginaler som avgör framöver.

Vi kan se fram mot säsongen i Europa med glädje, F1 har blivit racing igen.

Det är kamp om positioner från start till mål och jag vill bara ha mer.

FAKTA

Tre saker som förändrat Formel 1

Kers

Ett hybridsystem och ska ge 82 hästkrafter under ungefär 6,5 sekunder varje varv. Det ska underlätta omkörningarna, men kan även skapa problem om tekniken inte fungerar. Red Bull har haft stora problem med det. Ett moment som gjorde loppet extra krydda.

Däcken

Pirelli har valt att tillverka däck som slits mer än vad de däcken som Bridgestone levererade i fjol. Detta för att förbättra showen och öka spänningen. Det har varit ett lyckokast.

Den justerbara bakvingen

Ska underlätta omkörningar, men är också ännu ett moment som kan ställa till det för teamen. Både Mercedes och Ferrari har haft problem med det och teknik som inte fungerar, ja hur illa det än låter så kan det bidra till spännande dueller.