Skräckblandad förtjusning för Turkiets GP: ”Enorma G-krafter”

Sebastian Vettel är väl medveten om vad som väntar.
Foto: AP
Sebastian Vettel är väl medveten om vad som väntar.
SPORTBLADET

Välkomna till Turkiet.

F1 kommer till Europa och till årets mest beryktade kurva.

– Där är G-krafterna enorma, säger Sebastian Vettel.

Världsmästaren har tränat stenhårt de senaste tre veckorna, efter andraplatsen i Kina så har det varit full fokus på F1-loppet i Turkiet.

Och på kurva.

Nummer åtta.

En höjdpunkt

– Den berömda och beryktade kurvan är naturligtvis en höjdpunkt, säger Sebastian Vettel till Sport Bild.

– Vi kör den på sexans växel och den har fyra brytpunkter, G-krafterna är enorma och det drar fruktansvärt i nacken.

Därför har han, precis som de andra F1-förarna tränat extra inför dagens lopp. Förutom att kurva åtta är väldigt lång, 640 meter vilket är 12 procent av ett helt varv, så körs banan motsols i stället för medurs som är det vanligare alternativet. Det gör att banan blir mycket krävande för de nackmusklerna som annars inte belastas lika mycket och i just kurva åtta är det extremt.

Höga g-krafter

Den dubbla vänsterkurvan anses vara den mest spektakulära under hela F1-säsongen, det tar ungefär 8,5 sekunder att köra igenom den vilket är ungefär tio procent av varvtiden. Medelhastigheten ligger på 270 km/timmen och vid utgången av kurvan har hastigheten ökat till ungefär 280 km i timmen.

I kurvan utsätts kroppen för krafter på upp till 5g, vilket betyder att huvudet väger fem gånger så mycket som normalt när bilen rusar igenom kurvan, i Sebastian Vettels fall betyder det att huvudet väger 40 kilo i stället för åtta. För att nackmusklerna ska klara av den extra belastningen så krävs det extra träning.

Ansträngande bana

– Det är en av säsongens de mest utmanade kurvorna på hela året, säger Mercedes Nico Rosberg.

– Hade jag fått skapa en egen F1-bana så hade jag absolut haft med den kurvan.

Den är ett av nyckelställena på en bana som är väldigt ansträngande både för föraren och för bilen. Däcken och bromsarna sluts mycket hårt i just Turkiet och det är väldigt knepigt för stallen att hitta rätt inställning på bilen, de måste ta hänsyn till kurvan - men frågan är hur mycket.

– Det är en väldigt ansträngande bana både för kroppen och själen, säger Sebastian Vettel.

Han startar i från pole position med Red Bullkollegan Mark Webber intill sig och han kan nu ta sin tredje seger på fyra lopp.