Hotas – av nya regler

Avgassystem kan sätta stopp för Vettels överlägsenhet

Dominant Ingen har kunnat mäta sig med Sebastian Vettel under årets F1-säsong, och tysken kan krönas till världsmästare redan i september.
Foto: Foto: SCANPIX
Dominant Ingen har kunnat mäta sig med Sebastian Vettel under årets F1-säsong, och tysken kan krönas till världsmästare redan i september.
SPORTBLADET

Sebastian Vettel har dominerat.

Han kan bli mästare rekordtidigt – redan i september.

Men nu kommer regeländringen som kan förändra allt.

Faktum är att Red Bulls Sebastian Vettel har dominerat F1-säsongen. Han har 77 poäng ner till VM-tvåan Jenson Button, McLaren och han hade faktiskt kunna stå över tre lopp – och ända vara i ledningen när han kom tillbaka på Spa.

Så stor har skillnaden varit i år och så kan det se ut även den kommande månaden.

Efter tre lopp på stadsbanor som inte passat Red Bulls bil optimalt väntar nu fyra banor med snabba kurvor där aerodynamiken har stor betydelse.

På Silverstone, Nürburnring, Budapest och Spa bör Sebastian Vettel vara favorit och rent teoretiskt kan han faktiskt vara världsmästare redan efter säsongens 14:e lopp i Singa-pore.

Drabbar Red Bull hårt

– De kommande banorna borde passa Red Bull bättre än oss andra, säger Ferraris Fernando Alonso till Bild.

Lagom till helgens tävling i Storbritannien kommer FIA med en regeländring som riskerar att drabba Red Bull hårt.

Stallet har låtit avgaserna gå i en jämn ström till diffusorn oavsett om föraren trycker ner gaspedalen eller inte. Detta har gett ett ökat downforce vilket gjort bilen mer stabil i kurvorna. Nu är det förbjudet att låta mer än tio procent av överskottet från avgaserna gå till diffusorn när föraren lyft foten ifrån gaspedalen, och nästa år förbjuds systemet helt.

– Jag tror att vi kommer att påverkas mycket mer av den här förändringen än de andra stallen eftersom vi har designat vår bil kring avgasröret, säger Red Bulls designer Adrian Newey till Reuters.

Halv sekund per varv

– Det är en stor förändring och vi måste ändra den grund som bilen var byggd och utvecklad kring.

Red Bull räknar med att regeländringen kostar dem ungefär 0,5 sekunder per varv, sedan är frågan hur mycket förändringen påverkar de andra stallen som kopierat deras lösning.