Stridsflyg säkrar F1

Att stänga in cockpit är ett kontroversiellt beslut

SPORTBLADET

Här är framtidens F1:a.

En bil som liknar ett stridsflygplan.

– Det verkar riktigt bra, säger Nico Rosberg.

– Allt som kan förbättra säkerheten är ett steg framåt.

Mercedes Nico Rosbergs ser positivt på allt som kan öka säkerheten för förarna inom Formel 1.
Foto: Foto: SCANPIX
Mercedes Nico Rosbergs ser positivt på allt som kan öka säkerheten för förarna inom Formel 1.

I Ungern 2009 var Ferraris Felipe Massa nära att bli blind sedan en metalfjäder lossnat från Rubens Barrichellos bil och slagit sönder hans hjälm. Samma år omkom 18-årige Henry Surtees, son till den förre F1- och MC-mästaren John Surtees, sedan han träffats av ett däck under ett F2 lopp i England.

Efter det har FIA återigen diskuterat säkerheten och man har tittat på hur man ska kunna skydda förarens huvud på ett bättre sätt. Nu tycks FIA ha hittat en lösning – en cockpit från ett stridsflygplan.

– Det verkar riktigt bra. Allt som kan förbättra säkerheten är ett steg framåt, säger Mercedes Nico Rosberg till tyska Bild.

– Sedan handlar det om att man ska kunna omsätta det på ett bra sätt.

Sköt 20 kilos däck på rutan

Under testerna lät FIA ett 20 kilo tungt hjul skjutas i en hastighet av 225 km/timmen på en cockpit från ett stridsflygplan (F16) och

resultatet var intressant.

– Det syntes spår av hjulet på rutan, men det var ingenting som gick sönder, säger FIAs Andy Mellor till förbundets hemsida.

– Det visar att detta är ett väldigt elastiskt material och det är ett effektivt sätt att skydda cockpit ifrån hjul och däck.

Resultatet har nu lagts fram för FIAs tekniska arbetsgrupp.

– För säkerheten är det säkert bra, men det skulle förändra F1-sporten, säger HRTs Vitantonio Liuzzi till Autosport.

– Jag har svårt att tänka mig en F1:a som ser ut som ett stridsflygplan. Säkerheten är viktig, men F1

måste ändå fortsätta att vara F1.

Kan hindra utrymmning

Att stänga in cockpit vore ett kontroversiellt beslut och kritikerna menar att det skulle göra sikten sämre, vara svårt att hålla rent,

vara svårt att få till ventilationen och hindra utrymningen av fordonet vid en olycka.

– Vi ska titta vidare på de sakerna, säger Mellor.

– Den första uppgiften handlade om just säkerhetsaspekten, men när vi nu fått det resultatet så ska vi arbeta vidare med de andra

frågorna.