Andersson: Hamilton körde som i trans

Och nu lever säsongen

SPORTBLADET

Lewis Hamilton strålade och var överlycklig över segern.

Det ska vi också vara.

Hans återkomst ger oss precis det vi vill ha.

En spännande avslutning av F1-säsongen.

Halva säsongen är avgjord och den halvan stavas Sebastian Vettel. Den regerande mästaren inledde säsongen som en robot och fram till Tysklands GP hade han startat i första startled vid 15 lopp i rad, och han hade inte varit sämre än tvåa den här säsongen.

Men så fick han stryk i kvalet till Tysklands GP och fick starta från ruta tre. Han kom inte loss i starten och gjorde sedan ett misstag på det nionde varvet.

Där förlorade han en pallplacering – och där halkade hans gloria lite på sned.

För lika dominant som Vettel är när han får styra loppet längst fram – lika mänsklig är han under press.

Räkna bort Ferrari är tjänstefel

Han är trots allt bara 24 år och har aldrig behövt prestera under press utan han har hela tiden kunnat slå ur underläge. Han har varit underbarnet som dansat fram, men när musiken tystnar och han ska lira själv gäller det att vara kall. Det är inte hans styrka.

Sommaren har visat oss att det finns ett hopp för resten av säsongen. Hösten 2011 kan bli lika spännande som hösten 2010, detta trots att det efter tio av 19 lopp skiljer 82 poäng mellan VM-trean Lewis Hamilton och VM-ettan Sebastian Vettel.

För:

Sebastian Vettel och Red Bull har tappat sitt försprång. De är inte längre lika dominanta.

Ferrari och Fernando Alonso, som gjorde en heroisk upphämtning under sensommaren/hösten 2010, har gjort rätt uppdateringar och spanjoren har varit tvåa, etta och tvåa i de tre senaste loppen. Att räkna bort Ferrari är ett tjänstefel.

McLaren överraskade alla – inklusive sig själva – under kvalet och loppet i Tyskland. Plötsligt har Lewis Hamilton kommit underfund med hur han ska ta hand om däcken och han har hittat rätt balans – både i bilen och i huvudet. Han är en briljant förare när han är harmonisk.

”Sitt livs bästa lopp”

Mark Webber var trea i Tyskland och han har hittat rätt igen. Han har haft pole position i de två senaste loppen och en Webber i form gör det betydligt svårare för Sebastian Vettel. Webber tar plats, han sätter sig själv främst och han kliver inte undan för en teamkamrat.

Red Bull har bara vunnit ett av de senaste fyra loppen. De har inte vunnit något av de två senaste. Nu väntar Ungerns GP på söndag och till dess hinner teamen inte ändra allt för mycket på bilarna.

Lewis Hamilton vann Tysklands GP efter en strålande insats. Själv sa han att det var ”hans livs bästa lopp”. Han körde som i trans.

Även Fernando Alonso, Ferrari var nöjd med sin andraplats, framförallt var han nöjd med att han återigen tog fler poäng än VM-ledaren Sebastian Vettel.

FAKTA

HALVA F1-SÄSONGEN HAR GÅTT – SPORTBLADET SUMMERAR...

Säsongens kovändning:

FIA bestämde sig för att ändra reglerna till StorbritanniensGP. Men det blev ett antal protester och mitt under helgen så bestämde destyrande inom förbundet att gå tillbaka till de gamla reglerna till nästatävlingshelg. Så det hela blev en kort regeländring som gällde under ett endalopp.

Säsongens lysande stjärna:

Sebastian Vettel har dominerat säsongen.Han är i överlägsen ledning av mästerskapet. När han får till ett bra kval ochsedan får ligga i ledningen är han brutal, men när han missar i kvalet ochhamnar längre ner i fältet är han rätt mänsklig. Det syntes på Nürburgring.

Säsongens gnällspik:

Lewis Hamilton har varit hostävlingsledningen ett antal gånger och efter Monacos GP skämtade han och sa attdet nog berodde på hans hudfärg. Efter det fick han be om ursäkt vid fleratillfällen. Sedan meddelade han McLaren att han är på väg att bli utbränd ochfick extra semester inför Tysklands GP. Vilan tycks ha hjälpt för i Tysklandkörde han fantastiskt.

Säsongens missräkning:

Robert Kubica skadades och Nick Heidfeld tog över hosRenault. Tysken som är den förare genom f1-historien som kört flest lopp utan attvinna har absolut inte imponerat. Frågan är väl om han får behålla sin platssäsongen ut. Renaults stallchef är även manager för Romain Grosjean som lederGP2 och tidigare kört F1 för just Renault….

Säsongens jäsp:

Timo Glock har förlängt kontraktet med Virgin till 2014. Ettsätt att ta död på en karriär eller är det så att han inser att han inte ärbättre än plats 15.

Säsongens slocknande stjärna:

Michael Schumacher är långt borta ifrån sina drömmars mål. Bilenär inte tillräckligt bra, han gör små misstag och han överkör bilen. Det har spekulerats i om han ska bryta kontraktet efter säsongen, men själv hävdar hanmed bestämdhet att han ska köra även 2012.