Förarplats i F1 auktioneras ut – för 55 miljoner kronor

”Väntar på positiva nyheter”

Foto: AP
SPORTBLADET

Det finns en förarplats kvar i F1.

Nu auktioneras den ut.

Utropspriset:

55 miljoner kronor.

Det spanska stallet HRT tycks vara cementerade i botten av F1-fältet och precis som förra året försöker teamet att förbättra sin ekonomi när man väljer förare.

För ett år sedan kostade en förarplats ungefär tio miljoner euro (ungefär 90 miljoner kronor).

I år har priset gått ner - men de behöver fortfarande en förare med en riktigt fet plånbok.

Holländare i "pole"

Enligt spanska Marca vill stallet inte ha mindre än sex miljoner euro (cirka 55 miljoner kronor) av den förare som får förarplatsen intill erfarne Pedro de la Rosa.

Listan av kandidater är lång, och enligt tidningen är det holländaren Giedo van der Garde som har ett starkt ekonomiskt stöd av sin svärfar som har pole position.

- Jag väntar fortfarande på positiva nyheter, säger den före detta GP2-föraren till De Telegraaf.

- Jag är positiv och jag tränar väldigt hårt för att vara så väl förberedd som möjligt.

Trots att Vitantonio Liuzzi, som körde för stallet förra säsongen, hävdar att han har ett kontrakt letar HRT efter en förare till. Hans kontrakt signerades av den före detta stallchefen Colin Kolles och även italienaren har nu insett att det inte är så stora chanser för honom att köra F1 nästa säsong. Istället sägs stallet vara intresserat av förare som Narain Karthikeyan, med ett starkt ekonomiskt stöd från Indien, Vitalij Petrov, som har starkt stöd från Ryssland, Jerome d’Ambrosio, som betalade för en plats hos Virgin förra året och Kevin Ceccon.

Massa slipper betala

De senaste säsongerna har antalet paydrivers, förare som betalar för sina kontrakt, ökat inom F1. Deras sponsorer betalar förarens lön och ser även till att sponsra stallet, även klassiska stall som Williams och Sauber har valt förare med starka personliga sponsorer.

Detta sticker i ögonen på flera erfarna förare som riskerar att stå utan jobb och konkurreras ut av killar med fler sponsorsmiljoner på banken.

- Oavsett vad som händer i framtiden så vet jag att jag aldrig har behövt betala för att få köra, säger Ferraris Felipe Massa.