Däckchefen: ”Däcken spelar en stor roll”

Exklusiv intervju med F1-cirkusens däckchef: Hoppas hjälpa förarna att prestera max

SPORTBLADET

När årets F1-säsong ska avgöras handlar det om bilen och det handlar om föraren.

Men också om det svarta guldet.

– Däcken spelar en stor roll, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.

I morse avgjordes säsongens 16:e VM-lopp. Det återstår fyra lopp och det är otroligt jämnt i toppen, inför morgonens lopp i Sydkorea skiljde det bara fyra poäng mellan Ferraris VM-ledare Fernando Alonso och jagande Sebastian Vettel, Red Bull. Båda två är ute efter sin tredje VM-titel och när du läser detta kan det vara så att det den regerande mästaren har tagit över ledningen av VM.

Eller också behåller Fernando Alonso greppet inför den avgörande delen av säsongen.

Avgörande roll

När det nu bara återstår fyra lopp handlar det mycket om att kvala bra, få ut max av bilen, ha en bil som håller hela loppet och som kan ta hand om däcken. Det gör att däcken, det svarta guldet, kan få en avgörande roll när årets säsong ska avgöras.

– Det är rätt knepigt att välja däck. Det är många olika faktorer vi måste ta hänsyn till, allt från hur ytan på asfalten beter sig till vilka krafter som går igenom däcken, hur väderförhållandena kommer att vara och vad vi vill uppnå med de däcken som vi slutligen väljer, säger Pirellis Paul Hembery i en exklusiv intervju med Sportbladet.

– Till slut blir det alltid en kompromiss, vi har tolv bilar, 24 olika förare med olika körstilar och däcken måste fungera lika bra oavsett vilka förutsättningarna är. Egentligen handlar det mest om att matcha de olika egenskaperna hos däcken vi väljer med de egen- skaper som vi förväntar oss att loppet erbjuder oss.

Pirelli är ensam däck-leverantör till F1 sedan 2011 och har kontrakt över en säsong till. Företaget har egna testförare, genomför egna tester och levererar samma däck till alla teamen. I enlighet med FIA:s regler får man bara använda sig av ett begränsat antal däck varje helg och varje förare ska använda både den hårdare och den mjukare­ gummiblandningen. Dessutom får varje­ ­förare även ett antal set däck för regn och extrema väderförhållanden.

”Jämnaste säsongen någonsin”

När Pirelli kom tillbaka till F1 för två år sedan fick tillverkaren i uppdrag att ta fram däck som inte höll lika länge som de däck som användes säsongen innan. Sedan tankningen under loppet förbjudits ville man ändå ha depåstopp och däckbyten ger en möjlighet för stallen att välja strategier.

– Däcken spelar en stor roll, men det handlar om understöd, säger Hembery.

– Det är förarna och bilen som är stjärnorna inom F1 och det är också så det ska vara. Årets säsong har varit en av de jämnaste ­någonsin. Men det har mer att göra med ­regeländringarna som har skett när det gäller aerodynamiken än med däcken. Faktum är att årets däck har ett bredare fönster sett till deras topprestanda och vi hoppas att vi kan hjälpa stallen och förarna att prestera absolut max ända fram till finalen så vi får en spännande avslutning.

Hur ser ett perfekt lopp ut för dig?  Många däckbyten eller få?

– Det är en spännande fråga. Jag tror inte att vi har sett det perfekta loppet än, men för vår del handlar det om ett lopp där vi kan visa upp däckens förmåga för en så stor publik som möjligt. Som i Malaysia, där det var rätt däckstrategi som hjälpte Sergio Perez att pressa Fernando Alonso hela vägen in i mål. När alla förare kör med olika strategier är det alltid otroligt intressant att titta, så ett perfekt lopp är väl egentligen när vi ser förarna använda sig av olika däckstrategier för att hitta fördelar under loppet.

Vem är din favorit till titeln?

– Årets säsong har visat att det är omöjligt att förutspå någonting egentligen. Matematiskt sett är VM-ledaren alltid är favorit, Fernando Alonso och Ferrari har gjort ett fantastiskt bra jobb. Samtidigt får man aldrig räkna bort förarna bakom, det finns en anledning till att Sebastian Vettel är dubbel världsmästare och de senaste loppen har han visat vilken kapacitet han har. När Lewis Hamilton nu har bestämt sig för vad han ska göra i framtiden så kan han koncentrera sig på att vinna lopp och bakom lurar Kimi Räikkönen. Han har absolut en chans, han har ju fler poäng än Hamilton. Det är så otroligt jämnt och kanske blir det någon annan förare än de jag nämnde. Det är fortfarande en lång väg kvar.

Närmare bestämt fyra lopp som ska avgöras under en månad.

FAKTA

SÅ TYCKER HEMBERY OM...

...samarbetet med stallen:

– Vi har hela tiden en dialog om hur vi utvecklar däcken. Varje stall har en egen ingenjör från Pirelli som stöttar vår ansvariga ingenjör som har det övergripande ansvar-et.

...vilken formel 1-bana som är tuffast:

– Sett ur både en operativ och en teknisk synvinkel så kan det vara Austin. Den banan är helt ny för oss och där har ingen tävlat tidigare. Det betyder att vi måste lita på data som vi fått fram ur simulatorn och vi har ingen information från något lopp eller några tester att luta oss mot.

– Annars är Suzuka den banan som är tuffast mot däcken, men även Barcelona, Spa och Monza är krävan-de.

...deras egna tester:

– I år har vi haft fem tester i Europa, två till tre dagar och båda våra test-förare Lucas di Grassi och Jaime Alguersuari har arbetat med däcken. De hjälper oss att utveckla nästa års däck.

FAKTA

FÖRARNA MÅSTE BYTA DÄCK-TYP UNDER LOPPET – ALLA REGLERNA

Däckleverantör: Pirelli, sedan 2011.

Så funkar det under tävlingshelgen: Varje team får en hårdare och en mjukare gummiblandning. Elva set torrdäck (6 av de hårdare, 5 av de mjukare), fyra set intermediates (för fuktiga förhållanden) och tre set wet-weather (för regn) får användas per förare. Till lördag och söndag får varje förare sex set torrdäck (3 av de hårdare, 3 av de mjukare), ett set måste lämnas tillbaka före kvalet.

Kvalet: Fritt val av däck. Alla som kvalar in till den tredje kvalomgången och som sätter en tid där måste starta loppet med de däck de använde när de körde sitt snabbaste varv i kvalet (gäller dock inte vid regn).

Lopp: Varje förare måste köra minst ett varv på var och en av gummiblandningarna (utom när det regnar)