Red Bull favoriter - men Lotus kan överraska

Sportbladets F1-reporter granskar toppstallen inför premiären

Foto: Jerker Ivarsson
SPORTBLADET

Om en vecka startar motorerna i Australien.

Då är F1-säsongen 2013 i gång på allvar.

Den senaste veckan testade stallen i Barcelona och Sportbladets F1-reporter Anna Andersson var på plats för att kolla in formen hos de olika teamen. Här är hennes tankar kring toppstallen:

Red Bull - mästare 2010-2012.

Bilen hade problem med balansen i Barcelona, men har utvecklats fjolårets bil och jag har svårt att tänka mig att ett geni som Adrian Newey inte vet vad han gör. Han vet antagligen precis vad han måste förbättra och hur. Troligen får vi se en bil som skiljer sig mot den som användes i Barcelona nu i Australien

Ferrari: Italienarna är ute efter revanch och har varit nöjda med sina tester, den stora skillnaden jämfört med förra året är att de nya delarna som kommer till bilen fungerar direkt. Ferrari kommer med nyheter till Australien och Fernando Alonso var inte det minsta orolig. Det är ett gott tecken för Ferrari.

McLaren: Där är jag lite mer fundersam. Förarna har inte varit nöjda under testerna, båda är oroliga och bilen är också helt ny. Antagligen tyckte man att bilen inte var bra nog förra året och gjorde flera förändringar (puschroad till pullrod exempelvis) och i Barcelona såg det inte stabilt ut. McLaren är ett stort frågetecken.

Mercedes: Var den stora överraskningen under testerna, men kom i håg att Mercedes hade enormt stora problem med däckslitage förra säsongen och i Barcelona var det förhållandevis kallt. Då fungerade det bra, men vad händer när det blir tio eller kanske till och med 20 grader varmare? Hur påverkar det däckslitaget? Då kan det hända att man återigen får problem med fästet.

Hamilton sa också att bilen var bra, men inte alls hade lika bra downforce som McLaren hade förra året. Stämmer det, ja då har Mercedes en bra bit till toppen.

Lotus: Kimi Räikkönen har haft stora problem under testerna, både med tekniken och med sin egen mage som tvingade honom att ligga i sängen en hel dag. Men nu startar säsongen och då är det historia och glömt. Kimi är snabb bakom ratten, hos Lotus handlar det bara om hur bra bilen är. Är den tillräckligt bra tar Kimi pole i Australien, han kan också vinna loppet och bli mästare 2013.

FAKTA

F1-säsongen 2013

17 mars: Australiens GP, Melbourne, kl 07.00

24 mars: Malaysias GP, Sepang, kl 09.00

14 april: Kinas GP, Shanghai, kl 09.00

21 april: Bahrains GP, Sakhir, kl 14.00

12 maj, Spaniens GP,  Barcelona, kl 14.00

26 maj, Monacos GP, Monte Carlo, kl 14.00

9 juni, Kanadas GP, Montreal, kl 19.00

30 juni, Storbritanniens GP, Silverstone, kl 14.00

7 juli, Tysklands GP, Nürburgring, kl 14.00

28 juli, Ungerns GP, Budapest, kl 14.00

25 augusti Belgiens GP; Spa, kl 14.00

8 september, Italiens GP, Monza, kl 14.00

22 september, Singapores GP, Singapore, kl 14.00

6 oktober, Sydkoreas GP, Yeongam, Sydkorea, kl 08.00

13 oktober, Japans GP, Suzuka, kl 08.00

27 oktober, Indiens GP, New Dehli, kl 10.30

3 november, Abu Dhabis GP, Abu Dhabi, kl 14.00

17 november, USA:s GP, Austin, kl 20.00

24 november, Brasiliens GP, Sao Paolo, kl 17.00