’Jag var sjuk, det behöver jag inte bevisa för någon’

Räikkönen till Sportbladet om bakfyllerykten, bilen som strulat under försäsongen och satsningen mot en ny VM-titel

1 av 2 | Foto: JERKER IVARSSON
SPORTBLADET

BARCELONA. Alla pratar om en man. Om att han har varit sjuk och att bilen har haft tekniska problem. Själv struntar han i vilket.

Kimi Räikkönen vill inte prata. Han låter prestationen göra det.

Sportbladets Jerker Ivarsson och Anna Andersson.
Sportbladets Jerker Ivarsson och Anna Andersson.

F1-bilarna håller på att lastas, däck rullas i väg, teamen plockar i hop sina grejer och deras kontor rivs. Det är allmänt kaos eftersom testerna i Barcelona avslutades för mindre än en timme sedan.

På en trappa utanför Lotus kontor sitter två små killar och äter muffins. De har nya Lotus-kepsar på huvudet och de väntar på sin farbror. Han har varit magsjuk och missat en av sina testdagar, den andra dagen strulade bilen. Därför dröjer han sig kvar i garaget. Iklädd en för årstiden tjock mössa och solglasögon med spegelglas släntrar han sedan ut och svarar kort på frågorna från de närgångna TV-teamen, men när han tar tre steg till och lämnar det kaoset är det som om allt bara stannar till. Just i den bubblan, kring Lotus motorhome.

”Inte varit perfekt”

Stressen utanför fortgår, men Kimi Räikkönen tar av sig sina glasögon, ger sina brorsöner varsin klapp i handen och byter ett par ord innan han går vidare till nästa möte. Den coola fasaden smälter om än för bara ett ögonblick innan racerföraren återigen går in i rollen som ”The Iceman”.

Den man som Sportbladet nu möter är kontrollerad och på jakt efter sin andra VM-titel.

Ingenting tycks kunna rubba hans satsning mot det målet.

– Testet har inte varit perfekt, men det är ingenting vi kan påverka. Vi fick i alla fall ett par varv, sedan får vi se vad som händer i Australien, säger han och påpekar att han inte är orolig trots att han har bytt växellåda vid två tillfällen under försäsongen.

Problem i fjol

– De problem vi har haft tog många timmar i anspråk, men det har varit ganska kallt och vi tror inte att det händer igen när det blir varmare. Jag kan

inte garantera någonting, men förra året hade vi också vissa problem under testerna och trots det var bilen tillförlitlig under tävlingssäsongen.

Stör det dig att ni hade tekniska problem under tre av dina fyra testdagar i Barcelona och att du var magsjuk den fjärde?

– Det stör mig att jag var sjuk, men det påverkar inte mig i Australien. Jag var sjuk och missade en dag i bilen, men nästa dag så var jag tillbaka bakom ratten. Man vill alltid testa mer, men det är bättre att testa och stöta på problemen då än att inte ha några problem under försäsongen och sedan strular allt under de första loppen. Jag hoppas att vi har rättat till våra svagheter.

Förnekar bakisrykten

I pressrummet mulades det om att det inte var någon matförgiftning utan att du festat och var bakis. Påverkar det snacket dig?

– Journalister snackar alltid mycket och ibland skriver de sådant de skvallrar om också. Jag var sjuk, jag behöver inte bevisa det för någon. För mig var den dagen inget vidare, men nästa dag satt jag i bilen utan några problem.

2007 vann Kimi Räikkönen VM under sin första säsong med Ferrari, inför 2010 ersattes han av Fernando Alonso och körde rally under två säsonger. I fjol kom han tillbaka till F1 med Lotus och innan året var slut hade han vunnit ett lopp och slutat trea i VM. En prestation som överraskade många – men inte honom själv.

– Det var en bra bil så jag körde hem ett bra resultat. Jag är inte överraskad över mitt sätt att köra, jag vet precis vad jag kan göra med en bra bil. Det var skönt att stå på pallen och det var skönt att vinna igen. Vi ska slåss för samma sak i år.

– Bilen har tagit ett steg framåt jämfört med E20 som också var riktigt bra. Samtidigt vet vi inte hur bra våra konkurrenter är och därför måste vi se vad som händer i Melbourne. Stallet fungerar bra och vi gjorde många bra saker förra året. Förhoppningsvis kan vi göra det ännu bättre i år. Jag gillar killarna i teamet, vi känner varandra väl nu. De låter mig göra min grej och de jobbar hårt för att vi ska ha den bästa bilen i fältet.

Förra året var du inte nöjd med era kval, har ni löst det problemet?

– Vi har förbättrat bilen även om den aldrig var dålig. Kvalen i F1 är enormt jämna och jag vill alltid ta pole position, men det är enormt svårt. Man kan alltid bli bättre och än så länge känns det som om årets bil är ännu bättre under ett enda varv, men vi vet inte förrän vi har kört det första kvalet, säger han och fortsätter:

– Det känns som om E21 (bilen) har bättre balans och som om den är bättre på de flesta områden jämfört med fjolårets bil. Den är stabilare i hög hastighet och fästet är bättre när det inte går lika fort. Den verkar också vara bättre när banan är blöt. Vi vill ha förbättringar och vi förväntar oss det. Det är inga större regeländringar i år och det gör att alla borde ha blivit bättre. Vi hoppas att vi har gjort större framsteg än våra konkurrenter.

Ny situation

Vilka förväntningar har du själv på din andra säsong med Lotus?

– Jag hoppas att det går bra, men det är en ny situation igen. Förra året hade jag ingen aning om vad som väntade, i år känns det ungefär lika osäkert. Jag ska göra allt jag kan för att lyckas, säger han.

– Jag önskar och tror att vi kan slåss om VM-titeln.

Sedan drar han ner mössan och försvinner in i den del av kontoret som ännu inte har rivits. Han har pratat tillräckligt och vi förstår precis vad han menar.

Han går sin väg – med fokus på VM-titeln 2013.

FAKTA

Det här är Kimi Räikkönen

Ålder: 33. Nationalitet: Finland. Bor: Schweiz. Privatbil: Lotus Evora, Renault Megane RS. Kontrakt: Till och med 2013.

Resultat år för år:

2001: Sauber: 10:a i VM

2002: McLaren/Mercedes: 6:a i VM

2003: McLaren/Mercedes: 2:a i VM, 1 seger

2004: McLaren/Mercedes: 7:a i VM, 1 seger

2005: McLaren/Mercedes: 2:a i VM, 7 segrar

2006: McLaren/Mercedes: 5:a i VM

2007: Ferrari: Världsmästare, 6 segrar

2008: Ferrari: 3:a i VM, 2 segrar

2009: Ferrari: 6:a i VM, 1 seger

2012: Lotus: 3:a i VM, 1 seger, tre andraplatser, tre tredjeplatser.

Räikkönen om...

...sig själv som förare:

– Jag sitter i bilen och jag kör den. Med andra ord måste jag köra rätt bra.

...kontraktet som går ut efter säsongen:

– Låt oss börja årets säsong innan vi pratar om 2014.

...utvecklingen av bilen:

– Vi behöver ha mer fart i bilen än vad vi hade förra året. Har vi det när säsongen startar ger det oss en bättre start och det är viktigt för utgången av säsongen.

...att han troligen är den mest populära föraren i Sverige:

– Jag är väl det för att ingen annan är mer populär? Äh, jag antar väl att folk gillar min körstil.